"Zákazníci této automobilky v Evropě musejí čekat na auto dva měsíce, na novější model dokonce tři měsíce. To se musí podle představitelů automobilky zlepšit," podotkl ostravský primátor Aleš Zedník (ČSSD), který s moravskoslezským hejtmanem Evženem Tošenovským (ODS) minulý týden navštívil přímo sídlo automobilky v Koreji.

"Důvodem, proč chce automobilka co nejdříve začít stavět a vyrábět, je nedostatek vozů na trhu. Chtějí začít okamžitě s výstavbou závodu v Evropě," potvrdil v pondělí na tiskové konferenci Tošenovský.

Když v Česku, tak v Moravskoslezském kraji

Podle jeho slov je automobilka téměř jistě rozhodnuta zakotvit v České republice. "Pokud se u nás uskuteční tato investice, tak se bude jednat pouze o Moravskoslezský kraj. Taková je zpráva, kterou jsme v Koreji dostali," prohlásil Tošenovský.

"Jestli se opravdu podaří automobilku do země dostat, tak to bude velký úspěch pro celou Českou republiku. Získáme zaručeně nejmodernější technologii v automobilovém průmyslu, jaká bude na našem území," poodhalil Zedník.

Definitivní rozhodnutí mají šéfové Hyundai oznámit do konce listopadu. "V příštích týdnech je míček na straně vlády, CzechInvestu a naší," poznamenal ostravský primátor. "Důležitou věcí jsou totiž investiční pobídky, které společnost očekává," doplnil hejtman.

Podle jeho odhadu by mohl Hyundai v obřím závodu s roční produkcí 300 tisíc vozů zaměstnat na Ostravsku přímo ve výrobě tři až šest tisíc lidí. Další tisícovky lidí by našly práci u subdodavatelů. "Automobilový průmysl znamená rovněž příchod velkého množství subdodavatelů," poznamenal Zedník.

Představitelé Moravskoslezského kraje jednali s automobilkou tři roky. "Snažili jsme se jim splnit, co jsme jim na očích viděli," řekl primátor.

Žilina a technická připravenost

Podle hejtmana pravděpodobně rozhodla o investici blízkost Žiliny, kde koncern Hyundai Motor Company staví svou továrnu na vozy KIA. Kvůli tomu se začne stavět nová čtyřproudá silnice na Slovensko. Druhým důvodem je technická připravenost regionu.

Nyní jde podle hejtmana o čas, jestli se podaří připravit velkou průmyslovou zónu. V první řadě jsou ve hře Nošovice na Frýdecko-Místecku, kde už se byl šéf automobilky osobně podívat. Druhou možností je Mošnov u Ostravy. "Největší zájem je z technického hlediska o Nošovice. Zálohou je Mošnov. Konečné rozhodnutí je na investorovi," doplnil hejtman.