Ministerstvo dopravy (MD) předpokládalo, že výběrová komise by vítěze mohla vládě navrhnout ke schválení v polovině listopadu. "Vzhledem k velikosti zakázky a rozsahu posuzovaných nabídek ale nelze vyloučit časový posun, aby členové komise i projektový manažer měli dostatek času na prozkoumání a řádné vyhodnocení všech nabídek," uvádí se v informaci.

Šimonovský vládu ujistil, že v přípravné fázi dosud nevznikla žádná zpoždění, která by měla za následek ohrožení ostrého startu mýtného od 1. ledna 2007. Současně připustil, že existují vážná rizika, jež by mohla realizaci projektu prodloužit. Především hrozí, že nebudou včas schváleny potřebné legislativní změny. V tom případě by se totiž musel podpis smlouvy s vítězem soutěže a tedy i výstavba systému odsunout.

Jak už Právo informovalo, s nejlevnějším mýtným systémem za 15 miliard korun přišlo v soutěži konsorcium, jehož členy jsou švýcarské firmy Ascom a Fela, Damovo Česká republika a ABD Group. Konsorcium italské Autostrade nabízí systém za 17,528 miliardy korun, a rakouský Kapsch spolu s a. s. PVT za 22,094 miliardy Kč. Konsorcium A-WAY s firmou AŽD Praha uvedlo ve své nabídce sumu 33,7 miliardy Kč.

Peníze z mýta co nejdříve

Komise se ovšem nebude rozhodovat jen na základě nabídnuté ceny. Přihlédne k rychlosti, s jakou uchazeči slibují systém vybudovat, k administrativní náročnosti výběru mýtného a možnosti doplňkových služeb.

Jak Právu sdělil ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza, i kdyby se mýtné v ČR vybíralo jen od nákladních vozidel nad 12 tun, což navrhuje vláda, ročně by to vyneslo osm až devět miliard korun. Česko tedy už nyní přichází každým měsícem, kdy se mýtné nevybírá, zhruba o 700 miliónů korun.

Poslanecká sněmovna přesto se schvalováním potřebných zákonů nespěchá. Na druhé čtení v ní čeká vládní návrh novely zákona číslo 13/1997 o pozemních komunikacích, jenž je pro zavedení mýtného klíčovou záležitostí. Hospodářský výbor Sněmovny si totiž vymínil, že se předlohou bude znovu zabývat až 11. listopadu, a teprve pak bude moci druhé čtení proběhnout.

Starosti s Galileem

Ministerstvo dopravy je přesvědčeno, že všichni čtyři účastníci tendru na výběr mýta splňují požadavky státu a zaručují jeho start v roce 2007. Podle kritiků ale problémem je, že se soutěže neúčastní dodavatelé satelitního systému mýtného. Vybírat se tedy bude pouze z nabídek na mikrovlnnou technologii.

To by však podle MD nemělo být na závadu. Vždyť mikrovlnný systém, jenž se od letošního ledna využívá v Rakousku, má podstatně vyšší úspěšnost výběru, než německý, postavený na satelitním řešení.

Německo se navíc odmítá podílet na zaplacení dodatečných nákladů ve výšce 430 miliónů eur na systém Galileo. Podíl SRN je vyčíslen zhruba na 80 milionů eur. Jde i o financování kontrolního pozemního centra Galilea. Původně o ně stály Německo a Itálie, vybudováno mělo být blízko Mnichova nebo Říma. Nyní se ale přihlásily i Francie a Španělsko.

"Zúčastněné strany se musí dohodnout do konce října, jinak hrozí další zpoždění," napsal v té souvislosti německý list Die Presse.