Zpoždění platby o několik dní, by ale nemělo znamenat žádnou pohromu. Do databáze budou zařazeni klienti, kteří se s platbou zpozdí o více než tři měsíce.

"Do registru budou zařazeny informace pouze o klientech, kteří neplatí své závazky opakovaně po dlouhou dobu. Ojedinělé opomenutí úhrady faktury či drobné zpoždění platby nebude znamenat zařazení klienta do databáze," uvedl Aleš Janků z Asociace provozovatelů mobilních sítí.

Zařazení do databáze se může týkat smluvních zákazníků, kterých je podle Janků zhruba 3,4 miliónu. Operátor navíc bude muset žádat souhlas klienta, aby jej do databáze uvedl. Pokud jej ale klient nedá, může jej operátor zbavit některých výhod.

Omezit předlužování

Společnosti, které jsou do databáze přihlášeny, svorně tvrdí, že jejím účelem je zabránit tomu, aby se klienti předlužovali. Nebrali si novou půjčku jen proto, aby zaplatili staré dluhy.

Registr Solus zaznamenal do konce června přes 560 000 dotazů na neplatiče a více než osm procent jich mělo záznam o problému při splácení úvěrů. Počet dotazů se proti stejnému období loni zvýšil o 95 procent. Registr fyzických osob obsahoval téměř 239 000 záznamů o 208 000 klientech s problémem při splácení.

On-line verze Solus funguje od loňského února. Nejvíce dotazů vznášejí banky a společnosti kolem Vánoc, kdy je také největší poptávka po úvěrech.

Vedle databáze Solus funguje ještě bankovní úvěrový registr, který provozuje společnost Czech Credit Bureau (CCB). Ten loni vyřídil přes 800 000 dotazů. Na přelomu roku se má propojit s registrem informací o klientech leasingových firem a společností nabízejících splátkový prodej.