"Růst tržeb maloobchodních potravinářských řetězců působících v ČR se zpomaluje, neboť trh začíná být nasycen. Prodejci rychloobrátkového spotřebního zboží a velká obchodní centra se budou muset zaměřit na zvyšování kvality a tržby vztažené na čtvereční metr. Možnost kvantitativního růstu už je téměř vyčerpána," uvedla již loni v listopadu nadnárodní poradenská společnost PricewaterhouseCoopers.

Tuto situaci potvrzuje i šetření vývoje nákupních preferencí Shopping Monitor 2004/2005 společností INCOMA Research a GfK Praha. To ukázalo, že až do roku 2003 preference hypermarketů trvale rostly -nakupovalo v nich 37 % Čechů (na druhém místě se umístil nákup v diskontních prodejnách a supermarketech, obojí s 19 %). Loni však poprvé od počátku expanze hypermarketů došlo ke stagnaci: sice stále pro české spotřebitele představují hlavní místo nákupu potravin, nicméně jich takto nakupilo už "jen" 35 % 

Litoměřice: proč místní zavírají?

Poplach mezi živnostníky a menšími obchodními firmami nedávno vyvolal nástup dvou řetězců do Litoměřic. Jenže není to jen dravá politika těchto sítí, která místní obchodníky ničí. Je to i jejich slabá vůle čelit a obětovat do startu více času. Když si totiž v sobotu po 12. hodině dopoledne v Litoměřicích chcete něco koupit, místní prodejci mají nekompromisně zavřeno; někteří dokonce potenciální zákazníky vyženou, že je přece už po zavíračce. Tak jako před dávnými, dávnými časy, kdy bylo všechno všech...

A kde s jistotou nakoupíte? Přece v řetězci! Přitom Litoměřice jsou nyní od Prahy díky dálnici jen 45 minut jízdy autem a mohly by tak nalákat nesporně více lidí z hlavního města. Jenže na co?

Je zajímavé, že naši obchodníci pláčou nad zničující konkurencí řetězců a nad vysokými nájmy obchodních ploch, ale cizincům se v branži minimarketů a malých koloniálů daří dobře. Například v Praze se jich ve větších i zastrčených uličkách objevily v posledních dvou letech desítky.

Návrat ke klasické samoobsluze?

Jisté však je, bez ohledu na specifika v regionech, že tuzemský trh se pozvolna nabažil a na našem poměrně malém dvorku zobe až příliš mnoho slepic.

Po společnosti Julius Meinl, kterou přebírá Ahold, se stahuje i francouzský Carrefour a jeho provozovny u nás a v dalších zemích přebírá společnost Tesco. Nic překvapujícího, jen potvrzení loňských výhledů, že trh velkoobjemových řetězců začíná být zahlcený.

Francouzi včas pochopili, že není radno plýtvat penězi a potenciálem a příliš se rozkročovat za každou cenu do celého světa. Stahují se jen tam, kde jsou nejsilnější. Šetří munici. Na zadní vrátka myslí ale i expandující Tesco, neboť zatím poměrně potichu, bez bombastických reklam, pilotně zkouší projekt prodejna do 1000 m2.

"Velkoprodejny budou ztrácet na obratech a ziscích. Obrovské samoobsluhy bez personálu, které se nezajímají o potřeby zákazníka, a obchodní domy, jež neposkytují informace, již nepřinášejí hodnoty," uvedl před více než rokem v rozhovoru pro Firmu marketingový mág Lester Wunderman. Cena je podle něho pouze jedním aspektem služby. "Přeplněné regály hypermarketů se stanou hřbitovem mnoha značek," míní Wunderman.

Více o hypermarketech čtěte v pondělním Právu, příloze FIRMA