Hyundai uvažuje, že na severu Moravy postaví zbrusu nový závod, který zaměstná až tři tisícovky lidí. [celá zpráva] Otázkou je, zda-li se tolik kvalifikovaných zaměstnanců v regionu vůbec najde.

V Česku totiž ve stejném oboru působí další dvě automobilky - Škoda Auto a TPCA. Řada firem, které se v ČR usazují, navíc působí v podobných oborech a tedy i ony "kradou" zaměstnance, kteří by výrobu mohli řídit.

TPCA zaměstnance sehnala

Právě TPCA, společný podnik Toyoty, Peugeotu a Citroënu, zaměstnala ve své továrně v Kolíně 3000 lidí, z nichž většina pracuje v dělnických provozech. Ale zdaleka ne všichni zaměstnanci se rekrutovali z řad místních obyvatel. Z Kolína či okolí pochází pouze 40 procent zaměstnanců.

Automobilka pořádala nábory po celé České republice, hlavně v regionech s nejvyšší nezaměstnaností. Přitom sáhla i do Moravskoslezského kraje, kde by mohla začít stavět právě společnost Hyundai.

"Že by byl problém sehnat zaměstnance, se říci nedá, ale bylo to těžké," řekl Novinkám mluvčí automobilky TPCA Matěj Matolín. Zájemců bylo hodně, ale ne všichni měli požadované předpoklady. "Chtěli jsme lidi nejen s potřebným vzděláním, ale také s nějakou motivací a smyslem pro týmovou práci," doplnil. Svou roli sehrálo i to, že Kolín včas nestihl dokončit byty a i ty, co dokončil, jsou za vysoký nájem.

Automobilce se tak může stát, že s příchodem dalších firem jí buď Hyundai nebo jiná, která se na automobilový průmysl zaměřuje, zaměstnance přebere. "Zatím jsme to neřešili, Hyundai ještě není rozhodnutá, a i kdyby tu investovala, neotvírala by dřív než za dva roky," řekl Matolín. Připustil ale, že pracovní trh v ČR je v oboru vysoce konkurenční.

S problémem chce pomoci vláda

Řešením případného nedostatku kvalifikovaných pracovních sil by podle ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha mohlo být vytvoření podmínek pro rekvalifikaci několika tisíc pracovních míst, které by Hyundai případně potřebovala.

Ministr předpokládá zaměření rekvalifikací zejména na technické a strojírenské profese. "Ukazuje se ze strany zaměstnavatelů, že to jsou profese, o které je na trhu práce zájem, ale které se v nabídce moc neobjevují," řekl ministr.

Ředitelka úřadu práce v Ostravě Yvona Jungová se nedostatku nezaměstnaných na rekvalifikaci nebojí. "Fakt je ten, že nejvyšší procento uchazečů je vyučených, tam by tedy neměl být absolutně žádný problém s tím překvalifikovat je na jinou profesi - nehledě na to, že řada z nich pochází z těžkého průmyslu," řekla pro ČTK. 

Lepší příprava ve školách

Další způsob, jak hodlá vládá tento potenciální problém řešit, je nový projekt nazvaný IQ Auto. Měl by provázat požadavky automobilek s výukou na vybraných školách. Firmy by tak měly přímo spolupracovat se školami na tvorbě výukových programů, což by mělo zaručit, že absolventi budou lépe odpovídat potřebám zaměstnavatelům v oboru.

Do projektu je nyní zapojeno 45 škol, tři desítky výrobců v automobilovém průmyslu a přibližně desítka pracovních úřadů.