"O podrobnostech nemohu příliš mluvit. Nechci možnou investici jakkoliv ohrozit. Nabídli jsme několik míst, která jsou v kraji známá. Jde o Mošnov, Nošovice u Frýdku-Místku a Dolní Lutyni na Karvinsku," řekl Tošenovský.

Z jednání s šéfem Hyundaie měl velmi dobrý pocit, schůzka však zatím žádný výsledek nepřinesla. "Rozhodnutí je nyní čistě na investorovi. Potvrdili, že mají velký zájem realizovat investici někde v Polsku, ČR nebo Slovensku. V Česku uvažují i o jiných místech než jenom na severní Moravě," podotkl.

Podle dobře informovaného zdroje Práva mají z uvedených tří lokalit v Moravskoslezském kraji největší šanci Nošovice. Čong Mong-ku se zástupci CzechInvestu si zónu prohlédl ve čtvrtek z vrtulníku.

Zájem trvá asi týden

Představitelé jihokorejské automobilky přiletěli na letiště Ostrava-Mošnov ve čtvrtek ráno. Jejich přistání bylo přísně utajené. "Oficiálně je přivítal hejtman Moravskoslezského kraje Tošenovský a ostravský primátor Aleš Zedník," popsal jeden z dobře informovaných představitelů ostravského magistrátu. Podle jeho slov se Jihokorejci zajímají o možnost postavit svou automobilku na Ostravsku už asi týden.

"Zajímají se o všechno, co je s takovou investicí spojeno, přes infrastrukturu, pracovní síly a další věci," poznamenal s tím, že investor hledá plochu, která bude mít několik stovek hektarů.

Právě plánované strategické zóny v Nošovicích a Dolní Lutyni mají mít rozlohu každá zhruba 200 hektarů. Stavbu zóny v Dolní Lutyni však blokují ekologové a záměr v Nošovicích vázne na majetkovém vypořádání asi půlhektarového pozemku. "Uděláme maximum pro to, aby investor dostal území v Nošovicích vcelku," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil.

Automobilka chtěla v ČR stavět už v roce 2003, v úvahu tehdy připadaly právě Nošovice. Pak ale od toho upustila, protože zóna nebyla připravena. Státu se nedařilo vykoupit potřebné pozemky. Hyundai si pro investici nakonec vybrala Slovensko. Závod nyní staví u Žiliny. I tu ji ale provázejí problémy vlády s výkupy pozemků.

Třetí automobilka

Pokud by se Hyundai opravdu rozhodla postavit svůj závod v Česku, byla by to už třetí velká automobilka v zemi s deseti milióny obyvatel. Kromě mladoboleslavské Škody Auto vyrábí vozy v ČR i sdružení automobilek Citroën, Peugeot a Toyota - TPCA.

Z pásů Škody ročně vyjede asi 450 tisíc vozů, TCPA, která začala vyrábět v únoru, jich ročně plánuje asi 300 000. Všechny tři podniky by tak ročně vyrobily více než milión aut. Česko by se tak stalo evropskou automobilovou velmocí.

Podobně je na tom Slovensko, kde také působí, či bude působit několik automobilek. V Bratislavě má svůj závod Volkswagen, u Trnavy staví automobilky Peugeot a Citroën a u Žiliny staví opět Hyundai, tentokrát spolu se společností KIA.

Na automobilky se vždy nabaluje další průmysl. I do ČR přišla řada dalších firem, které vyrábějí součástky do automobilů. Cítí, že v regionu, kde na malém prostoru stojí šest velkých automobilek, budou mít zajištěný odbyt.