"Výkonově zpoplatněna je v Rakousku celá dálniční síť, tedy 2000 kilometrů. Mýtné se od 1. ledna 2004 vybírá od všech nákladních vozidel těžších než 3,5 tuny a jen za loňský rok to vyneslo 762 miliónů eur (v přepočtu 22,4 miliardy korun). Provozní náklady přitom dosahují jen 12 procent z vybrané částky," sdělil na setkání s novináři ve Vídni Rudolf Kaschnitz ze společnosti Asfinag, která mýtné provozuje.

Systém sestává ze 472 mýtných bran, 100 pevných kontrolních stanic, 32 vozidel pro kontroly přímo v provozu, z datové sítě, 260 platebních míst a 88 podejních automatů, plně automatizovaného řídicího centra a tzv. OBU jednotek, které musejí mít při průjezdu dálnicemi na čelním skle umístěna všechna nákladní auta.

Cena OBU je pouhých pět eur. Získat ji lze i u řady benzínových stanic. Návod k obsluze, která je velmi jednoduchá, je ve dvaceti jazycích včetně češtiny. Z více než 460 tisíc nákladních vozidel, vybavených OBU jednotkami, je z České republiky 22 tisíc. Česko je tak v žebříčku šedesáti zemí, jejichž dopravci využívají rakouské dálnice, na čtvrtém místě hned za Německem, Rakouskem a Itálií.

Důmyslná kontrola a velmi tvrdé pokuty

Sazby mýtného jsou v Rakousku rozděleny do tří kategorií v závislosti na počtu náprav vozu. V průměru jsou 0,22 eura za kilometr. Průjezd si lze buď předplatit, nebo ho uhradit následně převodem z účtu. A jak je možná taková úspěšnost výběru? "Je to díky důkladné kontrole, jíž mikrovlnný systém umožňuje," řekl už dříve Právu generální ředitel české pobočky Kapsch Telecomu Karel Feix. Jen minimum řidičů si dovolí vjet na dálnici bez OBU jednotky, nebo úmyslně naťuká nesprávné údaje. Riskují totiž hned na místě pokutu 220 eur a v případě, že to bude řešit soud, dokonce až 4000 eur.

Zařízení na kontrolních bránách, vybavených scannery a kontrolními kamerami, komunikuje při průjezdu vozidla daným úsekem s jeho palubní jednotkou a velmi záhy odhalí jakýkoliv pokus o podvod. Ten je okamžitě zaregistrován v centrále. Pracovníci Asfinagu mají oprávnění provinilého řidiče zastavit a vyřídit hned na místě veškeré finanční nesrovnalosti.

V Česku soupeří čtyři konsorcia

V Rakousku se soutěže na mýtné zúčastnily desítky firem, ale v konečné fázi se spolu utkala tři konsorcia. Podobně v Česku si zadávací dokumentaci vyzvedlo 117 potenciálních zájemců, ale závazné nabídky pak 16. září, kdy vypršel termín, podala čtyři konsorcia. Jejich nabídky se pohybují od patnácti do 33,7 miliardy korun. Jde o sumu, za niž jsou konsorcia ochotna systém vybudovat a deset let pak provozovat. [celá zpráva]

Jak po otevření obálek sdělil náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek, v tendru výrazně převažuje mikrovlnný systém. Podle vlády by se mýtné mělo v ČR vybírat od 1. ledna 2007 na 2070 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. Zpoplatněny však mají být jen kamióny nad 12 tun.

Na dotaz, jaký lze očekávat výnos z mýtného, Kubínek odpověděl: "Zatímco teď je to z dálničních známek ročně kolem dvou miliard korun, mýtné by mělo vynášet osm až dvanáct miliard. Navíc očekáváme, že po přijetí nové směrnice Evropské unie, která začne zřejmě platit od roku 2008, může v budoucnu roční výnos stoupnout až na 24 miliard korun."