Podle finančního ředitele Tatry Igora Vlčka loňské hospodaření ovlivnil silný kurz koruny a výrazný pokles prodeje aut na ruském trhu. Automobilka loni prodala 1678 nákladních aut proti 1604 vozům v roce 2001 a výroba stoupla o 210 na 1761 vozů. Na export šlo téměř 80 procent produkce.

"Kurz koruny vůči americkému dolaru nám loni způsobil výpadek v tržbách ve výši 427 miliónů korun," uvedl Vlček. Hlavním odběratelem vozů byla loni indická armáda, se kterou má Tatra dlouhodobou smlouvu na dodávky více než 1000 vozidel. Naopak výrazně poklesl prodej vozů v Rusku, jež patří každoročně k největším odběratelům kopřivnických aut.

Tatra loni vyrobila pro ruského odběratele 90 vozů, obchod se však neuskutečnil kvůli rozhodnutí ruské vlády. Auta pak zůstala ve skladech a dodnes se nepodařilo všechna prodat.

Firma hledá úspory, bude se propouštět

Vlastník automobilky, SDC International, se zaměřil na provoz dceřiných firem Kovárna, Slévárna a Nářaďovna, kde produkuje součástky pro výrobky Terex Corporation. Ten je strategickým akcionářem SDC. Ostatní činnosti a s nimi související majetkové účasti firmy se prodávají či utlumují.

Vedení Tatry koncem loňského roku prodalo dceřiné firmy Galvanovna a Doprava. Americký vlastník počátkem roku 2003 kvůli špatným výsledkům obměnil členy představenstva a výkonného managementu a propouštění se nevyhne ani zaměstnancům. Do konce roku má podnik opustit přibližně 1600 lidí. Z automobilky koncem března odešlo již 661 lidí a dalších 200 osob obdrželo výpovědi. Toho se obává vedení města Kopřivnice, které argumentuje nedostatkem pracovních míst v regionu už nyní.