"Budou-li banky ochotny domluvit se na dodržování a prosazování společných pravidel, dáme přednost samoregulačním opatřením, jinak připravíme a parlamentu ještě na podzim předložíme legislativní řešení," řekl ministr financí Bohuslav Sobotka.

Otázky jsou přitom stavěny velmi nekompromisně. "Dáváte přednost dobrovolnému přijetí a dodržování Pravidel pro změnu účtu nebo legislativně stanovené povinnosti?" ptá se například jedna z otázek.

Bankám tak vlastně nedává na výběr chovat se podle svého uvážení. Což také kritizují mnozí ekonomové. Tvrdí, že banky jsou soukromé subjekty působící v konkurenčním prostředí.

Konkurenci trochu brzdí právě to, že Češi banku mění jen neradi, i když nejsou s její službou spokojeni.

Společná terminologie? Nelze

Otázky směřují například k zavedení společné terminologie k jednotlivým typům produktů, konci poplatku za zrušení účtů a vůbec odstranění všech technických překážek, které mohou klienta od změny banky odradit. Ústavy by také měly informovat o tom, kolik je cena výsledné operace, a ne, aby klient pomocí součtu mnoha poplatků pátral, kolik ho bude operace stát.

Banky například při poskytování úvěrů špatně informují a celkových nákladech na půjčku, tzv. RSPN, a zveřejňují jen měsíční úročení. Lidé tak nemají možnost služby jednotlivých bank porovnat. Ministerstvo by rádo, když by do tohoto čísla byly zavedeny i náklady na vedení účtu, který je podmínkou pro poskytnutí úvěru. Chtělo by také kalkulačky na webových stránkách, které by hned vypočetly měsíční náklady. Takové kalkulačky už fungují například u GE Money bank, České spořitelny nebo Volksbank. 

Banky se ale brání, například společnou terminologii podle nich zavést nejde, protože produkt je třeba trochu odlišný od konkurence. Podle představ ministerstva by terminologii měla určit Česká bankovní asociace, která by měla mít pod patronací i ostatní změny.

Banky se snaží i samy

Poměrně vstřícně se k dotazníku staví Česká spořitelna. "Většinu z návrhů podporujeme, některé z nich ale vidíme jako problematické," sdělila Novinkám Kristýna Havlingerová z České spořitelny. Doplnila, že dokument s otázkami musí banka vzhledem k jeho obsáhlosti teprve prostudovat. Česká spořitelna sama navrhuje vytvořit etický Kodex práv klienta, v němž by některé z bodů, které ministerstvo navrhuje, byly uvedeny.

Ministerstvo financí začalo vystupovat proti bankám před několika měsíci. na začátku snahy stálo Sdružení na obranu spotřebitelů, které upozornilo na poplatek za rušení účtů, [celá zpráva] antimonopolní úřad pak začal tři největší banky, ČSOB, Českou spořitelnu a Komerční banku vyšetřovat, že se dohodly na výši poplatků. [celá zpráva]

Většina bank po kampani přistoupila ke zrušení tolik diskutovaného poplatku za zrušení účtu.

Ministerstvo posléze přišlo s vlastní iniciativou, veřejnou diskuzí, a mluvilo o přípravě zákona, který by poplatky v bankách a nejednotnosti, na které doplácejí spotřebitelé, omezil. Mnozí ale iniciativu považují za předvolební tah. Problém je akutní už několik let, ministerstvo se o něj ale dříve nezajímalo.