O nákupu nových transportérů rozhodla vláda na popud ministerstva obrany v dubnu. Stroje mají nahradit stávající stroje OT-64, které mají vojáci ve výzbroji už čtyřicet let. Jsou tedy velmi zastaralé. Armáda jich má kolem šesti stovek, většina z nich je ale nepojízdná.

Kromě čtyř postoupivších měla o zakázku zájem i polská firma Bumar, česká Globtrade a italské konsorcium Iveco-Fiat-Oto Melara.

Ti, co je výběrová komise poslala dál, protože splnili podmínky soutěže, si nyní mohou vyzvednout zadávací dokumentaci a začít sepisovat nabídky. Na jejich předložení mají čas do 14. listopadu. "Podání nabídky je podmíněno účastí těchto uchazečů na předvední vozidel v říjnu 2005," sdělil Novinkám Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany.

Firmy už připravují offsety

Armáda by měla první stroj dostat v roce 2007, všechny pak do roku 2012. Dvě z firem slibují, že pokud zvítězí, bude se část strojů montovat v ČR v rámci offsetových programů, které budou zakázku doprovázet. Rakouský Steyr se dal slyšet, že by část strojů vyráběl v vojenské závodě v Novém Jíčíně.

Finská firma zase uvažuje o spolupráci s kopřivnickou Tatrou. Finové nic neponechávají náhodě. Poradce v tendru jim dělá bývalý náčelník armádního generálního štábu Jiří Šedivý.