Hlavní obsah

Polovina restaurací v Česku okrádá hosty

Právo, ČTK, los

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Návštěvníci tuzemských restaurací by měli být ostražití, protože značná část provozovatelů těchto zařízení stále nedodržuje své povinnosti a šidí zákazníky. Česká obchodní inspekce v prvním pololetí letošního roku zjistila různé prohřešky v bezmála 43 procentech z 3561 kontrol, což bylo o téměř pět procent více než loni.

Článek

Nejvíce nedostatků inspektoři odhalili v Praze, kde nedopadlo dobře 59 procent kontrol. Podnikatelé dostali od ČOI blokové pokuty za 1,2 miliónu korun.

Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová ve středu řekla, že nejčastěji inspektoři narazili na nedodržování správné míry nápojů a pokrmů. "Těchto případů bylo 783," uvedla. Dalším častým prohřeškem bylo neseznámení spotřebitele s cenou poskytovaných služeb (346 případů), nesprávné účtování (383) a používání neověřených měřidel (273). "U účtování a měřidel dosahují zjištění už za první letošní pololetí výše jako za celý rok 2004," upozornila Fléglová.

Někteří provozovatelé restaurací podle Fléglové výrazně předražili kontrolní nákupy. Například v restauraci na Loretánském náměstí v Praze činila hodnota kontrolního nákupu 995 korun, na účtence se však objevila částka 1140 korun. "V ostravském občerstvení zase kontrolní konzumaci ve výši 120 korun účtovali částkou o 110 korun vyšší v neprospěch spotřebitele. S oběma kontrolovanými subjekty jsou kvůli tomu vedena správní řízení," řekla Fléglová.

Jsme příliš tolerantní

Nepoctivým provozovatelům restaurací podle Fléglové nahrává do karet zejména velká tolerance spotřebitelů. "Dalším faktorem je vysoká koncentrace lidí v navštěvovaných místech a jejich anonymita, protože jde většinou o náhodné návštěvníky či cizince," podotkla. Některé prohřešky, jako je například diskriminace spotřebitele, se navíc obtížně prokazují.

I když nejvíce nedostatků zjistila ČOI tradičně v Praze, zhruba polovina kontrol nedopadla dobře také v Jihočeském, Moravskoslezském, Libereckém a Zlínském kraji. "Ani v jednom z těchto krajů nejsou výsledky kontrol v provozovnách nabízejících občerstvení dobrou vizitkou české pohostinnosti," řekla Fléglová.

Za méně závažná porušení ČOI rozdala podnikatelům 1208 blokových pokut v celkové výši 1,22 miliónu korun. Podklady pro zahájení správního řízení byly připraveny ve 289 případech. "Hygienickým stanicím bylo postoupeno 25 zjištění porušení požadavků na hygienickou nezávadnost provozu a 33 porušení zákona o živnostenském podnikání bylo postoupeno příslušným živnostenským úřadkům," dodala Fléglová.

Směnárna šidí turisty

Česká obchodní inspekce si v těchto dnech vzala na mušku i pouliční směnárny, na jejichž služby si stěžuje mnoho zahraničních turistů. Výsledky kontrol směnáren ČOI zatím nezveřejnila.

Podle České televize si turisté stěžují například na směnárnu ve Špindlerově Mlýně, která turistům nabízí za jedno euro 24,7 koruny, což je téměř o pět korun méně než ostatní směnárny. ČT upozornila, že směnárna poté euro prodává za 30,4 koruny. Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová ve středu řekla, že až 20procentní rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou ve směnárnách je mimo kontrolní pravomoc inspekce a navíc to není v rozporu s předpisy ČNB a ministerstva financí. Přesto ČOI zahájila kontrolu směnáren.

"Letošní kontrola směnáren ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele v současné době probíhá a není zatím znám ani počet kontrol, tím méně zjištění," uvedla.

Podle Fléglové stížnosti zejména německých turistů často pramení z nedorozumění, protože prodejní cenu ve směnárnách mylně považují za cenu nákupní.

Reklama

Výběr článků

Načítám