"Když bude ropa do padesáti dolarů za barel, ziskovost si udržíme. V opačném případě nebudou v zisku nejen ČSA, ale ani ostatní letečtí dopravci," řekl prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.

Podle hodnocení mezinárodní organizace IATA patří České aerolinie do třetiny leteckých společností s dobrými hospodářskými výsledky. Další se potýkají s vážnými problémy a třetina aerolinek je na prahu bankrotu.

O krizi světové letecké dopravy svědčí i fakt, že její celková ztráta loni činila 4,8 miliardy dolarů a letos podle IATA stoupne o další čtvrtinu.

"Už loňská katastrofa s vlnami tsunami v Asii měla na hospodaření ČSA dopad asi 90 miliónů korun. Nyní se zřejmě sníží zájem turistů o dovolenou v Egyptě, kam létáme třikrát denně. To bude opět znamenat ztrátu desítek miliónů korun," odhaduje Tvrdík.

Cestující si musejí stále víc připlácet

Růst nákladů na pohonné hmoty zhruba o 100 miliónů korun měsíčně nejsou ČSA zdaleka schopny pokrýt palivovým příplatkem. "Ten uhradí jen patnáct procent z této částky," informoval Tvrdík. Od 1. července proto ČSA palivový příplatek opět zvedly. Na evropských linkách si tak nyní cestující musejí k letence připlácet devět eur (v přepočtu 270 korun) a na dálkových letech 28 eur.

Na dotaz, zda se bude dál zdražovat, Tvrdík odpověděl: "Rozhodně v tom nebudeme cenovým lídrem. V cenách letenek se cílujeme na naše přímé konkurenty Lufthansu a British Airways. K dalšímu zvýšení palivového příplatku k letence přistoupíme jen v případě, že tak učiní ostatní dopravci."

Tvrdá je i konkurence nízkonákladových dopravců. ČSA připouštějí, že si mohou dovolit jít maximálně o patnáct procent nad ceny letenek nabízené těmito lacinými aerolinkami.

Cestu ke stabilizaci hospodaření vidí Tvrdík v urychlení transformace. Byl už například zahájen proces rozdělení molochu ČSA na dceřiné společnosti.

Chystá se fúze s Travel Service

Velký důraz je kladen na rozvoj charterové dopravy. K tomu, aby se v ní ČSA staly středoevropským lídrem, chtějí převzít největšího českého soukromého leteckého dopravce Travel Service. Podmínkou je ovšem souhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

"Na jaře jsme mu zaslali písemnou žádost, a odpověď ještě nemáme. Jestliže bude stanovisko antimonopolního úřadu kladné, budeme moci zahájit jednání o kupní smlouvě," informoval Tvrdík.

ČSA by chtěly Travel Service přeměnit ve svou stoprocentní dceřinou společnost. Tímto spojením by získaly nejen deset letadel, ale také klienty cestovní kanceláře Čedok, s níž je majetkově propojena skupina Unimex, které patří Travel Service. "Zajímá nás zejména nabídka dlouhodobé spolupráce s Čedokem a dalšími cestovními kancelářemi stojícími za Travel Service," potvrdil Tvrdík.

Cena, kterou jsou ČSA ochotny za Travel Service zaplatit, však klesá. Travel Service totiž podle Tvrdíka promeškal ten nejvýhodnější čas k prodeji. Nyní se potýká s podobnými problémy jako ostatní aerolinky.