Ministerstva však podle ČTK musí do materiálu ještě dopracovat podmínky zajištění zájmu státu ve zbrojním programu. Česká konsolidační agentura (ČKA)nedávno vyhlásila tendr na výběr finančního a právního poradce při prodeji Aera. Konečné nabídky budou zájemci podávat do 12. října.

Mezi uchazeči o vodochodskou zbrojovku zřejmě budou evropské konsorcium Airbus, britský BAE Systems i izraelský Elbit. Hovoří se i o zbrojařích z Ruska.

Zájem o Aero Vodochody může umocnit i záměr vedení podniku vybudovat do dvou let z továrního letiště mezinárodní aeroport, který by mohl konkurovat letišti v Praze Ruzyni v oblasti laciných aerolinek. Investice si už v počátku vyžádá několik set miliónů korun. Podílet by se na ní mohly zdroje z Evropské unie, i peníze od budoucího strategického investora. "Vedení Aera schválilo tento záměr již loni. Nyní probíhají přípravné práce, příliš s nimi ale nespěcháme, protože musíme počkat na nového vlastníka naší akciové společnosti," řekl dříve Právu mluvčí Aera Vítězslav Kulich.

Vlastnická struktura zbrojovky

Stát v akciové společnosti Aero Vodochody vlastní 99,96 procent akcií prostřednictví státní společnosti Letka a.s. (53,31 %) a ČKA (46,65 %). Zbývající akciový podíl drží společnost AERO Holding, a.s., ve které 61,83 % akcií drží Fond národního majetku. Aero Vodochody zaměstnává zhruba 1600 lidí, o 700 méně než před zhruba třemi roky.

Před prodejem zbrojovky stát převede většinový podíl ze státní společnosti Letka a koncentruje jej v ČKA. V Letce však stát musí nejprve navýšit základní kapitál, jelikož podnik má závazek k Finančnímu úřadu pro Prahu 2, který má zástavní právo k 35,66 procenta akcií základního kapitálu Aera v držení Letky.

Aero loni vykázalo čistý zisk 295 miliónů korun, o 18 miliónů nižší než v roce 2003. Po odchodu Boeingu z Aera, který si vynutila česká vláda, se situace v podniku postupně stabilizuje. Byla například uzavřena nová výhodnější smlouva s americkou společností Sikorski Aircraft Corporation na vrtulníky S-76Cplus. Menší kooperační smlouvy má Aero s britským BAE Systems, jemuž dodává podsestavy náběžné hrany letounu B767, s firmou Vought Aicraft (díly pro letadla B747), i s Boeingem na dodávky kanónových dveří pro letouny F-18.