Růst podle ČSÚ zaznamenaly všech hlavní sortimentní skupiny prodejen. Nejvíce - o 5,9 procenta - vzrostly tržby za prodej a opravy motorových vozidel a prodej pohonných hmot. Bylo to dáno nejen zvýšením tržeb za pohonné hmoty o 8,5 procenta, ale také vyšším růstem prodeje aut (o 5,8 procenta).

"Index tržeb ve stálých cenách je ovlivňován nejen výší, ale i změnami struktury prodejů. Například pokud při nezměněných cenových podmínkách vzroste v prodeji motorových vozidel podíl dražších značek, tak se za stejný počet prodaných osobních automobilů zvýší tržby jak v běžných, tak ve stálých cenách. V případě tržeb podniků s převažující činností prodej pohonných hmot hraje zase roli rostoucí podíl tržeb za jiné zboží než pohonné hmoty a další poskytované služby," komentovala čísla ředitelka odboru statistiky služeb Alena Hellerová.

Méně se prodalo jen oblečení a bot

Mírnější růst tržeb než v motoristickém trhu zaznamenal maloobchod v prodejnách s převahou prodeje potravin. Tyto obchody měly tržby o 4,8 procenta vyšší než před rokem. V prodejnách s převahou nepotravinářského zboží stouply tržby meziročně o 2,7 procenta.

Rostly přitom tržby za prodej nábytku, zařízení a potřeb pro domácnost, lidé utráceli více i za drogistické, farmaceutické, kosmetické a další zboží. Nižší tržby než v únoru 2002 ČSÚ uvádí jen za prodej textilu a obuvi.

Růst tržeb v maloobchodě zrychlil i v meziměsíčním srovnání. Po sezónním očištění se zvýšil na procento z lednových 0,3 procenta. Významně k tomu opět přispěli motoristé, když tržby za prodej a opravy motorových vozidel a prodej pohonných hmot se zvýšily o 2,7 procenta. Mírně se zpomalil růst tržeb za potraviny a nepotravinářské zboží - v únoru 2003 činil 0,2 procenta. Za první dva měsíce letošního roku byly maloobchodní tržby o 3,9 procenta vyšší než za stejné období loni.