"Turecký partner nebyl schopen pružně reagovat v případech, kdy zákazník na poslední chvíli ve svém požadavku pozměnil konstrukční parametry svého produktu. My na každou změnu dokážeme zareagovat ihned a do tří dnů od objednávky posíláme hotové kostry autobusů na montáž do Mannheimu. V porovnání pouze transport z Turecka do montážního závodu v Německu trval osm dní. Vysoké byly také logistické náklady," řekl Právu vedoucí výroby holýšovského závodu EvoBus Daniel Havlíček.

V Holýšově se produkují celé podvozky pro autobusy značky Mercedes Benz a Setra. "Z profilů a plechových dílů svařujeme základní kostru podvozku a rámy pro přední a zadní stěnu autobusu. V německém Mannheimu dodají bočnice a střechu, dále provádějí veškeré plechování uvnitř a hotová karosérie pak prochází lakovnou. Osazení sedačkami, okny, kabely a dalším vnitřním vybavením probíhá rovněž v Německu, v závodě v Ulmu, odkud vyjíždějí hotové autobusy pro celou Evropu," konstatoval Havlíček.

Holýšovský závod vyrábí kostry pro tři typy autobusů - cestovní, meziměstské a nyní nově i městské. Denní produkce se pohybuje od třiceti do pětatřiceti autobusů pro všechny tři typy. Každoročně výroba narůstá. Zatímco v roce 2002 opustilo halu 2760 "syrových" autobusů v úpravě cestovní a meziměstské, loni to bylo o téměř 1300 více.

"Letos máme v plánu navýšit výrobu o bezmála padesát procent, což souvisí s převzetím výroby městských autobusů z Turecka začátkem ledna," upřesnil Havlíček.

Autobusy i pro olympiádu

Loňský rok byl vůbec absolutně rekordním rokem v desetileté historii EvoBusu. "Dosáhli jsme jako celá společnost nejvyššího obratu, prodeje a nejlepšího hospodaření. Prodalo se 8605 autobusů, což znamená nárůst o 1010 vozidel v porovnání s rokem 2003. Značka Mercedes Benz zaznamenala nárůst oproti roku 2003 o 20 procent na 5837 vozidel. Na úspěšném prodeji měly velký podíl i speciální zakázky pro olympijské hry v Aténách a pro město Řím, které si objednalo 450 autobusů," uvedl Havlíček.

Firma EvoBus Bohemia, s. r. o., vznikla v roce 1998. "Čtyři roky jsme vyráběli v pronajatých prostorách a v lednu 2002 jsme přesunuli výrobu do nové továrny postavené na zelené louce. Loni jsme ještě rozšířili výrobní prostory kvůli přesunu výroby z Turecka. S tím souvisí i nárůst pracovních míst, kdy jsme přijali dalších sto dvacet pracovníků, takže v současné době firma zaměstnává přes pět set lidí," uzavřel Havlíček.