Vláda se v lednu usnesla, že elektronické mýtné naostro odstartuje v průběhu roku 2006. Už dnes je však jasné, že se to nestihne.

"Dodavatel systému bude na základě výběrového řízení znám až koncem letošního roku a vybudování systému pak potrvá řadu měsíců. Po nezbytném zkušebním provozu tak bude možné mýtné spustit až v roce 2007," řekl Právu dobře informovaný zdroj.

Vláda také původně stanovila, že zpoplatněna budou jen nákladní auta nad 7,5 tuny. Ministerstva dopravy a financí však později dospěla k závěru, že lepší by bylo vybírat mýtné od všech vozidel nad 3,5 tuny, což by státu vyneslo podstatně více. Naopak ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach trval na zpoplatnění pouze těžkých kamiónů nad 12 tun.

"Tímto problémem se vláda bude zabývat 29. června," sdělil Šimonovský. Ministerstvu dopravy (MD) se podařilo dojednat v Bruselu, aby už od počátku mohlo být v ČR výkonově zpoplatněno 2100 kilometrů. Tedy nejen 970 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací, ale také významné silnice první třídy.

"Řídící výbor přesto vládě doporučil, aby zavádění mýtného bylo rozděleno na etapy a v té první by bylo mýtné jen na dálnicích a rychlostních komunikacích," řekla Právu mluvčí MD Marcela Švejnohová.

Šimonovský musí vyhlásit soutěž

Ministr dopravy Milan Šimonovský teď musí nejpozději do konce června vyhlásit výběrové řízení na dodavatele systému mýtného. Teprve to rozhodne, zda v ČR bude použit mikrovlnný systém, jaký se už osvědčil v Rakousku, nebo německý satelitní, případně nějaký smíšený systém.

Hodnotícím kritériem v soutěži bude z 60 procent nabídková cena, a ze 40 procent doba nezbytná pro uvedení systému do ostrého provozu, vliv na životní prostředí, náročnost stavebních úprav a administrativní nároky na uživatele.

Dodavatel by měl odpovídat za to, že jeho systém bude mít minimálně 95procentní účinnost. Pokud výběr mýtného přesáhne tuto hranici, bude mu náležet polovina z této částky. Při méně úspěšném výběru bude muset chybějící peníze doplatit.

Všechna vozidla by měla mít na palubě měřící jednotku, tzv. OBU. Pro příležitostné uživatele tedy nemá existovat alternativní systém výběru mýta.

Podle Šimonovského by výnos z mýtného měl ročně činit kolem pěti miliard korun. Ministr ujišťuje, že všechny vybrané peníze půjdou prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury na údržbu, opravy a další rozvoj silniční sítě.