Vláda už dříve uložila ministru dopravy Milanu Šimonovskému vyhlásit soutěž na dodavatele nejpozději do konce června. O konečné podobě podmínek se však rozhoduje na poslední chvíli. "Důvodem průtahů byly rozpory mezi ministry a snaha upravit podmínky tak, aby předem nebyl vyloučen žádný zájemce," řekl Právu dobře informovaný zdroj.

Šimonovský ujišťuje, že podmínky budou technologicky neutrální. Až samotné nabídky uchazečů by tedy měly rozhodnout, zda se použije satelitní, mikrovlnný nebo smíšený systém výběru mýtného.

Účast v tendru avizovali všichni významní evropští dodavatelé mýtných technologií. Rakouský Kapsch, německé firmy Siemens, T-Systems, společnost IBM, švýcarské Fela a Ascom, i Tol Collect, jenž je provozovatelem mýtného na německých dálnicích. Zda se však tito uchazeči do soutěže skutečně přihlásí, závisí na podmínkách, které vláda stanoví.

"Náš zájem trvá. Pokud by ale podmínky soutěže byly diskriminační, zúčastnit bychom se nemohli," uvedl například generální ředitel T-Systems Pragonet Michal Hátle.

Chystá se tvrdý souboj technologií

Na otázku, zda T-Systems počítá se samostatnou účastí, nebo s vytvořením konsorcia, Hátle odpověděl: "Předběžně jsme se dohodli o partnerství s Tol Collect. Až zadávací dokumentace ale ukáže, zda si nebudeme muset přibrat ještě další partnery."

Zájem o účast v české soutěži potvrdil Právu i německý Siemens. Také ten by chtěl spolupracovat s nějakou partnerskou firmou. IBM zřejmě do výběrového řízení půjde společně se švýcarskou společností Fela.

"Jsme schopni vyhovět požadavkům výběrového řízení na jakoukoli technologii mýtného," ujistil Právo Radim Hradílek z IBM. Podle IBM by pro ČR bylo nejvýhodnější celoplošné výkonové zpoplatnění všech dálnic a silnic, jak se to osvědčuje ve Švýcarsku. Tamější systém umožňuje rozdílné poplatky pro dálnice a ostatní silnice, i pro různé denní doby, a regulovat hustotu dopravy.

Tol Collect a T-Systems zase chtějí Česku nabídnout obdobný satelitní systém, jaký je provozován na 12 tisících kilometrů německých dálnic. "Jde o technologii budoucnosti, schopnou plnit požadavky chystané nové směrnice EU," uvedl Hátle.

Kapsch se chce soutěže zúčastnit se svým mikrovlnným systémem, jímž je v Rakousku od ledna 2004 zpoplatněno dva tisíce km dálnic. "Celý systém jsme vybudovali za 11 měsíců a úspěšně byl spuštěn po pouhých sedmi týdnech zkušebního provozu," zdůraznil Karel Feix, generální ředitel Kapsch Telecom. Připomněl, že v ČR se počítá s podobným rozsahem mýtného jako v Rakousku.

Kapsch už instaloval svůj mikrovlnný systém v 15 evropských zemích. Jeho předností je rychlá návratnost investic. V Rakousku se vrátily za pouhých osm měsíců, když se za první rok na poplatcích vybralo 762 miliónů eur. Úspěšnost výběru tam dosahuje 99,6 procenta.

Otevírání obálek v září

Ministerstvo dopravy považuje za důležité, aby systém výběru mýtného pro Česko byl jednotný. To by ovšem vyžadovalo vybavit povinně všechna zpoplatňovaná vozidla palubní jednotkou OBU (On Board Unit). Dalším požadavkem je interoperabilita s okolními zeměmi, aby řidiči nemuseli při průjezdu ČR, Rakouskem a Německem mít vždy jinou OBU, ale vystačili si s jedinou.

Na otázku, zda to lze technicky zvládnout, odpověděl Hradílek: "Možné to je. Taková OBU bude ale podstatně složitější a tedy mnohem dražší, než stojí palubní jednotky používané v Rakousku. Cena té interoperabilní by se pohybovala v řádu stovek eur, což by pro dopravce nebylo jednoduché zaplatit."

Pokud vláda ve středu zadávací podmínky schválí, bude moci Šimonovský výběrové řízení vyhlásit. Obálky s nabídkami by se pak měly otevírat v září a smlouva s vítězem by mohla být podepsána v prosinci. Teprve poté lze začít s výstavbou systému. Ta podle uchazečů potrvá zhruba jedenáct měsíců. Odborníci se proto shodují, že po nezbytném zkušebním provozu může mýtné naostro v ČR odstartovat nejdříve v lednu 2007.