Pokud by se podle Jahna nepodařilo volný odchod prosadit, neměla by hranice být nižší než 65 let.

Podle strategie, jejíž text má k dispozici ČTK, bude nutné zpřísnit předčasné důchody a podpořit ochotu starších lidí pracovat. Polovina všech nezaměstnaných je ve věku 55 až 64 let a dnešní systém je prý příliš nemotivuje k hledání zaměstnání.

Problémem ale je, že starší lidé většinou nemají potřebnou kvalifikaci, nedokáží například ovládat počítač, nemají jazykové znalosti a nejsou ochotni se stěhovat za prací tak, jako mladší generace.

V roce 2015 by mělo být v produktivním věku o sedm procent lidí méně než dnes. Česká populace rychle stárne a současný systém financování důchodů se tak nedá udržet. Přestože se politici zatím na reformě penzí neshodli, podle ekonomů je jasné, že si lidé budou muset začít na důchod spořit a budou do něj odcházet později.

Přísnější dávky v nezaměstnanosti

Dokument navrhuje, jak by měl stát postupovat v těch nejpalčivějších problémech. Co se týče nezaměstnanosti navrhuje, aby dávky dostávali jen lidé, kteří se rekvalifikují nebo ti, kteří vykonávají veřejně prospěšné práce. Nyní dávky často využívají rodiny s nízkými příjmy a protože na nich berou zhruba tolik, jako kdyby pracovaly, nic je nemotivuje pracovat.

Podle Jahna bude rovněž nutné usnadnit firmám propouštění přebytečných a zejména nevýkonných pracovníků. "Pokud nebudou firmy a podnikatelé schopni bez nepřiměřených časových a finančních nákladů propouštět zaměstnance, hrozí, že je nebudou zaměstnávat vůbec," píše se ve strategii.

Ekonomové: dobré ale radikální

Dokument vůbec nevypadá, že vyšel z dílny ministra v levicové vládě. Počítá se v něm se školným na vysokých školách, platbami u lékaře nebo například s privatizací Český drah. Takové kroky jsou pro sociálně demokratické ministry, které příslušné resorty vedou, nemyslitelné, a vláda s nimi nepočítá ani v programovém prohlášení. Strategie ale plánuje kroky až do roku 2013.

Návrhy ministra Jahna většinou nadchnou ekonomy, kabinet je ale odmítá nebo se jimi vůbec nezabývá.

"Jako celek hodnotím hospodářskou strategii jako velmi prospěšný dokument. Jedná se o pomyslné desatero, které by se postupně mělo dostat z úřadu vlády až k podnikatelům. Za jeho největší přínos považuji, že se jedná o určité vodítko pro podnikatele, na co se mají připravit a co mohou čekat," řekl k dokumentu Vladimír Pikora z Volksbank.

Ostatní se shodují na tom, že body v textu obsažené jsou prospěšné, ale tím, že jsou příliš otevřené mohou svou vlastní realizaci pohřbít. "Chybí tomu diplomacie," podotkl ekonom Patria Online David Marek.

Hlavní ekonom Komerční banky Kamil Janáček považuje strategii za celkem zdařilé intelektuální cvičení s dobrými náměty. Jejich naplnění se však podle něj neuskuteční, protože bude chybět odvaha prosazovat změny a hýbat zavedenými pořádky, nebo budou chybět síly a čas. "Bohužel pro tuto ekonomiku," dodal.

Stavby a opravy silnic budou stát přes bilión

Zabývá také investicemi do infrastruktura nebo daněmi. Do výstavby a údržby dálnic, silnic nebo železnic bude stát do roku 2013 muset investovat asi 1300 miliard korun. Peníze by měl stát získat ze spotřebních daní, fondů Evropské unie, silniční daně, dálničních známek, mýtného a privatizace, ale také z úvěrů a v rámci spolupráce státu a firem (PPP).

Postavit by se mělo přes 1200 kilometrů nových silnic a dálnic. To znamená, že v roce 2013 by v ČR bylo 2103 kilometrů hlavních komunikací. Polovina českých regionů nyní není napojena na mezinárodní dálniční síť a potřebná výstavba se stále odsouvá.

Nyní komplikovaný daňový systém by se měl zrušit a kromě daně z příjmu by měly klesnou i odvody na sociální a zdravotní pojištění, které  nyní patří k jedněm z nejvyšších v Evropě.