Čeští spotřebitelé patří podle některých odborníků mezi nejmodernější zákazníky ve střední a východní Evropě.

Podle průzkumu utrácí v Česku největší část svého rozpočtu za nákupy v obchodních řetězcích asi 70 procent lidí, například v Maďarsku je to 56 procent a v Polsku jen 35 procent.

"Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech," uvedla Dana Slámová z ACNielsen. Podotkla, že obliba hypermarketů v ČR rostla především na úkor tradičních obchodů, které nyní preferuje již jen 19 procent Čechů.

Nejvíce hypermarketů ve střední Evropě

V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. Ve stejném období na Slovensku zákazníky lákalo 75 hypermarketů a v Maďarsku 77 hypermarketů.

Srovnání počtu hypermarketů v zemích střední Evropy
země počet hypermarketů počet hypermarketů na milión obyvatel
Polsko cca 190 5
Slovensko 75 15
ČR 162 16
Maďarsko 77 7

Rostoucí oblibu moderních typů obchodů potvrzují i jejich tržby. V loňském roce 50 největších obchodních společností včetně čtyř velkoobchodů vykázalo meziroční nárůst tržeb o 24 miliard na 321 miliard korun. Každý obyvatel ČR tak loni měsíčně utratil v prodejnách největších obchodníků v průměru zhruba 2500 korun, což odpovídá bezmála 14 procentům průměrné měsíční mzdy. [celá zpráva]

Kromě hypermarketů bylo na začátku letošního roku v ČR také přes 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.