"Například ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach by chtěl, aby mýtné bylo jen pro automobily nad 12 tun. Ministr financí Bohuslav Sobotka zase vidí jako nejvýhodnější zpoplatnit všechna vozidla už od 3,5 tuny, což by chtělo i naše ministerstvo," řekl včera Právu ředitel odboru pozemních komunikací MD Jiří Nouza.

Shoda naopak panuje v tom, aby už od počátku bylo v Česku výkonově zpoplatněno celkem 2070 kilometrů. Tedy nejen všechny dálnice a rychlostní komunikace, ale i více než tisíc kilometrů silnic první třídy. MD také podle Nouzy akceptovalo požadavek z připomínkového řízení, aby si dopravci museli do svých vozidel povinně zabudovat palubní jednotky (OBU - On Board Unit).

Zda mýtné budou muset platit všechna auta nad 3,5 tuny, nebo od 7,5 tuny, či pouze kamióny nad 12 tun, rozhodne až hlasování ve vládě. Ta se tím bude zabývat zřejmě v prvním červnovém týdnu. Pokud návrh schválí, bude ministr dopravy Milan Šimonovský moci vyhlásit soutěž na dodavatele. Učinit by tak měl nejpozději do konce června.

Šimonovský očekává, že o zakázku na mýtné se ve výběrovém řízení popere několik desítek uchazečů. Nebudou mezi nimi chybět Kapsch Telecom, jenž zavedl mikrovlnný systém mýtného v Rakousku, ani firmy T-Systems a Siemens, které instalovaly satelitní systém na německých dálnicích.

Ostrý start nejdříve koncem roku 2006

Obálky s nabídkami účastníků tendru by se měly otevírat letos v polovině září. Další dva měsíce budou na jejich vyhodnocení, a smlouva s vítězem by mohla být podepsána v prosinci. Teprve pak bude moci dodavatel začít s výstavbou systému.

Ostrý start mýtného lze tedy očekávat nejdříve v posledním čtvrtletí 2006. To ale jen v případě, že se celý proces nezkomplikuje stížnostmi neúspěšných účastníků, či zpožděním potřebných legislativních změn.

A jaké budou v Česku tarify mýtného? Podle ministerstva dopravy by měly být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 0,22 eura za kilometr, a vyšší než v Německu (tam je to 0,124 eura/km). "Na stanovení definitivních tarifů je ale ještě nejméně půl roku čas. Chceme to prodiskutovat nejen s příslušnými ministerstvy, ale i s Českou národní bankou, profesními svazy a samotnými dopravci," informoval Nouza.