"Letos Velikonoce a očekávaný příchod jara povzbudil domácnosti k vyšším nákupům. Čilejší dopravní provoz mimo jiné také v souvislosti s velikonocemi, kdy lidé navštěvují své příbuzné, zvýšil tržby čerpacích stanic navzdory zdražení pohonných hmot. Nebýt stále ještě chladného počasí, rostly by tržby i prodejcům zahrádkářských a kutilských potřeb," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

I přes jarní měsíc lidé méně než loni nakupovali zahrádkářské potřeby, elektroniku nebo nábytek. Menší zájem o vybavení zahrad souvisí s chladným počasím v březnu, které jarní práce oddálilo.

I ve třetím měsíci roku pokračoval trend, v němž se lidé odklánějí od nákupu použitého zboží, stagnuje i stánkový prodej. Na druhou stranu roste obliba zásilkového prodeje, obchodníci, kteří zboží lidem zasílají, vydělali v letošním březnu o 13 procent více než loni.

Služby růst zpomalily

Současně s vývoje tržeb v maloobchodě ČSÚ zveřejnil i údaje o vývoji tržeb ve službách. "Služby v prvním čtvrtletí rostly pouze o 2,6%, což je poměrně slabý údaj," řekl analytik České spořitelny Miroslav Plojhar. Podle ČSÚ může za nižší růst vysoká sorvnávací základna z loňska, kdy se firmy snažily svou práci kvůli vyššímu DPH fakturovat dříve.

V porovnání s loňskem klesly tržby majitelů hotelů a restaurací. V porovnání s loňskem jsou nižší o 4,7 procenta. Mohou za to především nižší tržby stravovacích zařízení. I tato čísla jsou ale ovlivněna tehdy chystanou změnou DPH v květnu 2004.