Že poplatky za bankovní služby jsou v České republice jedny z nejvyšších v Evropě, není žádné tajemství. Lidé musí za stejnou operaci zaplatit více než například v Německu či Rakousku. Průměrné platy Čechů jsou přitom téměř pětinásobně nižší, než kolik berou po přepočtu na koruny Němci či Rakušané. Levnější bankovní poplatky mají ale i na Slovensku, v Polsku či Maďarsku. [celá zpráva]

Banky si mnohdy účtují i služby, o které klient nestojí a nevyužívá je. Největší výhrady jsou ovšem vůči poplatkům za zrušení a vedení účtu. Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) se snaží banky přesvědčit, aby zrušily alespoň tyto poplatky. Jinak hrozí žalobou. [celá zpráva]

Sdružení argumentuje tím, že poplatek za zrušení účtu omezuje volný pohyb klientů mezi jednotlivými bankovními ústavy. Částka, kterou si banky účtují, nebo dříve účtovaly, dosahují i několika set korun. Po loňské výzvě SOS od těchto poplatků ustoupila Komerční banka, Živnobanka a Citibank. Tento týden v úterý stejný krok oznámila HVB Bank.

Ve ztrátě pouze eBanka

Nejvyšší zisk měla Komerční banka, 9,3 miliardy korun, výnosy banky byly 22,7 miliardy korun, z toho bylo 8,9 miliardy korun z bankovních poplatků a provizí. Jen o málo méně, 8,4 miliardy korun, vydělala na poplatcích Česká spořitelna, bylo to o půl miliardy více než v roce 2003. Největší ústav ČSOB si na poplatcích a provizích naúčtoval 6,7 miliardy korun.

Ještě vyšší výnosy ale mají banky za úroky z půjček. V době, kdy zájem o půjčky roste o desítky procent ročně, stoupají výnosy z úroků o miliardy korun ročně. Banky byly loni vůbec jedny z nejziskovějších podniků. Do ztráty se kvůli velkým investicím dostala pouze eBanka.

Kolik banky loni vybraly na poplatcích (v mld. Kč)
banka výnosy z poplatků a provizí výnosy z úroků
ČSOB 6,7 15,8
Česká spořitelna 8,42 17,3
Komerční banka 8,9 12,8
HVB Bank 1,95 2,46
GE Money Bank 2,58 4,29
Raiffeisenbank 0,68 2,27
Živnobanka 0,37 1,43
eBanka 0,64 0,37
Zdroj: Výroční zprávy bank

Banky zavádějí poplatky za služby, které jsou v jiných zemích v Evropě běžně zdarma. V jiných zemích klienti často neplatí například za vedení účtu nebo za výběr z bankomatů. Zpoplatnění výběru by klientovi bránilo v přístupu ke svým penězům a mnohé banky nevybírají ani za to, že jim klienti svěřují své peníze, tedy za vedení účtu.

Banky v Česku argumentují tím, že vybírají vždy peníze, které potřebují za konkrétní úkon. "Poplatky by měly být transparentní a náklady spojené se službou jednomu klientovi, by se neměly přenášet na jiné klienty," řekla mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková k problému poplatku za zrušení účtu. Ten je nyní u České spořitelny nejvyšší. Pokud se klient rozhodne přejít k jiné bance, zaplatí za to České spořitelně 300 korun.

Je ale velká část služeb, která si náklady žádá, a přesto ji banky poskytují zadarmo. Například nový účet banky vyřizují zdarma, někteří klienti eBanky nebo České spořitelny neplatí ani za vedení účtu.

Omezení poplatků stavebních spořitelen

Ještě před rokem si klienti velmi stěžovali na vysoké poplatky stavebních spořitelen. Začal je zkoumat antimonopolní úřad a stavební spořitelny loni v létě pokutoval za to, že se na zvyšování poplatků domluvily. Pokuta zatím není pravomocná.

Poslanci ODS v návaznosti na to připravili zákon, který spořitelnám zakázal poplatky zvyšovat v průběhu spoření libovolně. Některé spořitelny se polepšily a už teď ve smlouvách slibují, že poplatky za vedení úvěru zůstanou stejné po celou dobu spoření. [celá zpráva]