"Podepsali jsme novou dohodu, která předpokládá dodání objednaného letadla do Singapuru v druhém pololetí příštího roku," potvrdil mluvčí Airbusu listu Financial Times Deutschland. Jinak řečeno: původní termín před třicátým červnem příštího roku padl. Úplně první dohoda z poloviny roku 2001 uváděla jako časový horizont první čtvrtletí roku 2006. Přitom o první let na lince Londýn-Singapur projevilo zájem přes 11 tisíc lidí.

Při zpoždění dodávky přitom výrobci pochopitelně hrozí penále, avšak k jeho výši či dalším okolnostem se Boeing odmítl vyjádřit. "Bez komentáře," uvedl lakonicky jeho mluvčí.

Mezitím daly USA na vědomí, že v souboji s Evropou, v němž obhajují zájmy amerického výrobce letadel číslo jedna Boeingu, nechtějí složit ruce do klína. Nový obchodní pověřenec Robert Portman řekl, že názorové rozdíly nezmizely, byť další kolo rozhovorů s nimi může pohnout. "Nový start nám poslouží k tomu, abychom tímto tématem pohnuli z místa," řekl listu Wall Street Journal Europe.

Dotace až 15 miliard dolarů

Dobře informované zdroje uvádějí, že USA chtějí zabránit tomu, aby EU a především Německo a Francie použily pro výrobu superairbusu další miliardové dotace. A380 totiž bude konkurovat letounu Boeing-787, do něhož americký výrobce vkládá nemalé naděje.

USA a Boeing obvinily mimo jiné Unii z toho, že Airbus-A380, který si minulý týden odbyl své první čtyři hodiny ve vzduchu, dotovala sumou ve výši 15 miliard dolarů a zřejmě se chystá dát další peníze na výrobu. Evropský letecký průmysl naopak namítá, že Boeing ve velkém těží ze zbrojních a výzkumných zakázek Pentagonu a Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), které výrazně dotuje federální vláda.