"Plnohodnotná dálnice, která propojí Prahu s Hradcem Králové, má být zprovozněna koncem roku 2006. Finanční náklady dosáhnou 15 miliard korun," sdělil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Jan Hoření.

Úsek dálnice mezi Žehuní a Chýští, který má umožnit výrobnímu závodu TPCA v Kolíně-Ovčárech využít novou dopravní infrastrukturu pro hladký průběh výroby a logistiky automobilů a uvolnit dopravu v přetíženém Chlumci nad Cidlinou, zprovozní ŘSD v prosinci letošního roku.

"Výstavba probíhá od léta minulého roku a bude ukončena za rekordních čtrnáct měsíců. Půjde tak o nejrychleji vybudovanou dálnici nejenom v České republice, ale i v celé Evropě. Již v prosinci budou mít automobily možnost využívat polovičního profilu dálnice D11. Dopravní obslužnost tak bude možná jak ze západu, tak z východu," uvedl generální ředitel ŘSD Petr Laušman. Zprovozněný poloviční profil dálnice D11 bude dlouhý šestnáct kilometrů a bude vlastně obchvatem kolem Chlumce nad Cidlinou.

Problémy s odkupem pozemků

"Závod v Kolíně měl při plánování výstavby továrny požadavky na dostatečně zajištěnou infrastrukturu. Ty jsme dokázali i přes různé komplikace splnit," dodal generální ředitel s odkazem na skutečnost, že největší problémy řešilo ŘSD s majiteli pozemků, kteří v mnoha případech zneužívají tlaku na rychlou dostavbu a požadují za pozemky nadstandardní vyplacení.

Za 403 milióny korun byla zrekonstruována silnice II/125 ve směru od továrny TPCA k dálnici D11 u Poděbrad přes Velký Osek, která byla uvedena do provozu v červenci 2004. Nyní se podobně přebudovává za 542 miliónů korun silnice II/328 směrem od TPCA k dálnici D11 u Žehuně po silnici na Hradec Králové, jejíž plánované dokončení je v říjnu 2005. Celkové náklady na výstavbu komunikací mezi továrnou a dálnicí D11 tak dosáhly výše 945 miliónů korun.