Pokud firmy chtějí České republice své transportéry nabídnout, musí nabídku předložit do 27. května. Poté zájemci vyplní předkvalifikační dotazník, který chce mít ministerstvo obrany na stole do 22. června. Na jeho základě rozhodne o tom, jaké firmy postoupí do druhého kola.

Podle dřívějších informací odpovídaly potřebám armády tři základní typy transportérů, švýcarská vozidla Piranha společnosti Mowag, rakouské stroje Pandur od firmy Steyer-Daimler-Puch a finské transportéry Patria.

Češi požadované stroje nevyrobí

Životnost vozů má být podle náměstka ministra obrany pro vyzbrojování Jaroslava Kopřivy 20 let. Provozní náklady za tuto dobu dosáhnou dalších asi 20 miliard korun. Mezi hlavní kritéria ve výběrovém řízení bude patřit cena, podvozek s náhonem na osm kol, snadná přeprava vzduchem a schopnost firmy zajistit offsetové programy, tedy zpětné investice, ve výši 100 procent ceny zakázky. Podobný trasportér není podle Kopřivy schopná dodat žádná česká firma.

Nové transportéry by měly nahradit zastaralé typy OT-64, které má armáda ve výzbroji od 60. let, mnohé z nich už nefungují.