První cvičný let potrvá čtyři hodiny a většinou povede nad Atlantickým oceánem. Společnost jej naplánovala tak, aby stroj neletěl nad obydlenými oblastmi. Posádka, kterou tvoří dva piloti, tři letoví inženýři a jeden mechanik, má během letu vyzkoušet, jakých manévrů je letadlo schopné a jak se při nich chová.

Airbus A380 vystartoval z dráhy, z níž po léta stratoval letoun Concorde. Evropská společnost už má na letadlo první objednávku od singapurských aerolinek, první letoun dostanou v roce 2006.

Kromě toho o něj mají zájem i Air France, Lufthansa nebo Emirates či Korean Air. Nákladní verzi, která je schopná přepravit až 150 tun nákladu, si už objednala i kurýrní služba FedEx.

Konkurence pro Boeing

Dosud největší letadlo, staré už několik desítek let, vyrobila společnost Boeing. Letoun 747 přepraví najednou až 416 cestujících. Někteří odborníci tvrdí, že největší Airbus je až příliš velký, aby byl jeho provoz rentabilní. Společnosti by mohly mít problém jej tolika cestujícími naplnit.

Americký výrobce, který se s tím evropským už léta pře o prvenství na trhu dopravních letadel, představil v polovině února letadlo s nejdelším dolatem, když už mu největší letoun vyfoukl Airbus. Letadlo Worldliner je z řady 777. Pokud bude mít plné všechny přídavné nádrže, bude moci uletět najednou až 17 450 kilomterů, a teoreticky tak spojit jakákoliv dvě města na světě na jeden zátah. Společnost ale přiznala, že ve skutečnosti bude záležet na konkrétních podmínkách letu (např. překonávání vzdušných proudů), zda se dlouhý let bez mezipřistání obejde. [celá zpráva]

Rozdíly letadel Boeing 747 a Airbus 308
kritérium Boeing 747 Airbus 380
počet cestujících 416 555
nosnost nákladu (tuny) 109 150
délka (metry) 70,6 73
max. vzletová hmotnost (tuny) 397 560
maximální dolet (km) 13 570 15 000
cena (v mld. Kč) cca 5,5 cca 7,0

Dopravci, kteří si budou chtít nový Airbus pořídit, si musí připravit 260 až 300 miliónů dolarů (kolem sedmi miliard korun). Pokud si jej pořídí i Korean Air, které o něm uvažují, je šance, že by letadlo mohlo přistávat i na pražském ruzyňském letišti.

Kliknutím na obrázek jej zvětšíte. Zelená barva značí sedadla v ekonomické třídě, ostatní jsou sedadla v business class.