"Nabídková cena činí bez DPH 89,996 miliónu korun," řekla Právu mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. Původně se počítalo s tím, že cena bude kolem 70 miliónů korun.

Švejnohová přiznala, že jediná nabídka je pro ministerstvo překvapení. Komise, kde jsou zástupci několika ministerstev a Ředitelství silnic a dálnic ČR, se sejde k rozhodnutí o vítězi 9. května.

Ve hře zůstávají všechny možnosti

Vlastní soutěž na dodavatele systému elektronického mýtného musí ministr dopravy Milan Šimonovský vyhlásit podle usnesení vlády nejpozději do 30. června. Teprve ta rozhodne, zda bude v Česku použit mikrovlnný, satelitní, nebo nějaký smíšený systém.

"Usilujeme o nediskriminační zadání a maximální objektivnost, aby ČR dostala tu nejlepší technologii a finanční přínos z mýtného byl co nejvyšší," ujišťuje Šimonovský.

Svůj zájem o účast v soutěži na dodavatele už potvrdily konsorcium IBM a švýcarských firem Ascom a Fela, německé společnosti Siemens a T-Systems, rakouský Kapsch Telecom i Český Telecom. Účast zvažuje také Toll Collect, jenž od letošního 1. ledna provozuje satelitní systém mýtného v Německu. Vybírá se tam na dálnicích od kamiónů nad 12 tun.

Na dvou tisících kilometrů rakouských dálnic zase od ledna 2004 úspěšně funguje mikrovlnný systém mýtného, který zavedl Kapsch Telecom. Platit ho musejí všechna vozidla nad 3,5 tuny. Za první rok se vybralo 762 miliónů eur, tedy v přepočtu téměř 23 miliard korun.

Rozsah zpoplatnění musí schválit Brusel

Vláda se letos 12. ledna usnesla, že mýtné by mělo v ČR odstartovat v průběhu roku 2006. V první fázi ho zřejmě budou platit jen kamióny nad 7,5 tuny na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Od roku 2008 se pak má mýtné rozšířit na všechna vozidla nad 3,5 tuny a řadu silnic první třídy, tedy na celkem 2460 kilometrů vozovek.

Takový rozsah zpoplatnění je ovšem podmíněn souhlasem EU. Už několik měsíců o tom jednají zástupci ministerstva dopravy s experty Evropské komise.