Korejským manažerům už údajně dochází trpělivost kvůli neschopnosti slovenské vlády zajistit od občanů odkup či výměnu asi 50 hektarů, tedy poslední čtvrtinu z pozemků, na kterých by měl investor spustit příští rok výrobu.

"S představiteli KIA jsme v kontaktu, ale pouze v souvislosti se zapojením českých subdodavatelů pro závod u Žiliny. O přesunu investice do České republiky s vedením automobilky zatím nejednáme. Podle našich zkušeností není příliš pravděpodobné, že by tento investor přenesl svůj projekt do jiné země poté, co do něj už investoval tolik času a peněz," řekla v úterý Právu mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková.

Vedení KIA se nechtělo k případnému odchodu ze Slovenska nijak vyjadřovat. "Neustále věříme slovenské vládě, že v nejbližší době najde řešení pro uvolnění pozemků," řekl Právu mluvčí automobilky Dušan Dvořák. Podle expertů na Slovensku by odchod giganta způsobil problémy nejen slovenské vládě, ale i téměř dvěma desítkám jihokorejských subdodavatelů, kteří se už pod Tatrami zabydlují.

Žatecká zóna je připravena

Pokud by se korejský výrobce přeci jen rozhodl zastavit už započatou stavbu na Slovensku a hledal jinou lokalitu, pak se mu podle Víškové nabízí již zcela připravená žatecká zóna Triangle. Tuto průmyslovou zónu představitelé automobilky znají z doby, kdy se rozhodovali, které místo pro svůj závod vyberou. "Dnes je už tedy více než zřejmé, že pokud by KIA tenkrát zvolila ČR mohla dnes už dávno bez problémů stavět," řekla Víšková.

"Na této kauze je velmi dobře vidět, jak velké problémy si ČR ušetří tím, že investorům nabízí pouze připravené průmyslové zóny," komentoval spekulace místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn, který kdysi jako šéf CzechInvestu o příchodu asijského investora do ČR neúspěšně jednal.

Naděje si dělá Polsko i Maďarsko

Ve hře o případného nového příjemce miliardové investice by byly kromě ČR i další země. Rovněž maďarské agentury totiž deníku SME potvrdily, že jsou v jednání s Korejci. Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány byl před nedávnem na návštěvě Jižní Koreje, kde jednal také s představiteli KIA. Mluvčí maďarského ministerstva hospodářství Judit Tóthová řekla, že jednal pouze o možnosti subdodávek pro závod u Žiliny. "Zájmem Maďarska je, aby KIA zůstala v regionu, protože tak automobilka může využívat také dodavatele z Maďarska," uvedla Tóthová.

Podle mluvčího slovenského ministerstva hospodářství Maroše Havrana polská strana nabízí KIA za jeden dolar pozemek s vybudovanou infrastrukturou. "Představitelé KIA nám nikdy nenaznačili, že uvažují o odchodu. Stále věří, že problémy s pozemky u Žiliny se podaří v krátkém čase vyřešit," dodal Havran.

Slovenská vláda bude dnes o problémech s vykupováním pozemků u Žiliny opětovně jednat. Několik desítek majitelů pozemků svou půdu neprodalo za státem nabízenou cenu 140 korun za metr čtvereční a žádá 350 korun. Stát jim nabízí výměnu pozemků, ale k dohodě zatím nedošlo. To způsobilo, že výstavba automobilky KIA u Žiliny je v několikaměsíčním skluzu. Jedná se přitom o obří investici ve výši 1,1 miliardy dolarů. V závodě u Žiliny by se od roku 2006 mělo vyrobit 300 tisíc automobilů KIA ročně.