Za elektroniku a spotřební zboží lidé loni utratili podle odhadu 31,7 miliardy korun. Přitom ve specializované obchodech lidé utratí 80 procent této částky.

Podle studie je při nákupu pro Čechy kromě poradenství důležitá i široká nabídka sortimentu a cena (28 procent), ještě důležitější je poloha prodejny v blízkosti bydliště (32 procent). Kvalita nabízeného zboží je s 16 procenty až na pátém místě.

Podle čeho se lidé nejčastěji vybírají, kde koupí elektroniku (v%)
odborný personál 33
blízkost prodejny 32
cena 28
šíře nabídky sortimentu 28
kvalita zboží 16
specializace prodejny na určitý druh zboží 11
akční slevy 7
nabídkové letáky 7
zdroj: GFK, Incoma Research

Podle výzkumu asi pětina lidí nakupuje elektroniku v hypermarketech. Právě tady je sice široká nabídka zboží a nízké ceny, s odborným personálem je to ale horší. Prodavači často vědí méně než sám nakupující, případně přepapouškují to, co je napsáno na tabulce údajů u spotřebiče. V horším případě odbývají zákazníka tím, že oni jsou brigádníci a nic nevědí. Lidé proto mnohdy vyrazí do specializované prodejny se o zboží poradit, koupí jej pak ale za nižší cenu v hypermarketu.

"Spotřebiteli nejlépe hodnoceným řetězcem z hlediska cenové úrovně je Proton/Euronics, co do šíře sortimentu zvítězil Electro World. Z hlediska kvality nákupního prostředí a dostupnosti a odbornosti personálu byl spotřebiteli nejlépe hodnocen řetězec K+B Expert," popisují ve studii Helena Ševčíková z Incoma Research a Robert Stránský z GfK.

Velká konkurence ničí prodejce

Ceny elektroniky se potýkají se značnými výkyvy. Lidé jí kupují stále více, ale obchodníci více nevydělávají, protože kvůli velké konkurenci cena nejžádanějších spotřebičů klesá. "Například u televizí byl pokles o 20 procent, u DVD přehrávačů asi o 35 procent," uvedla Ševčíková.

Český trh v minulém roce neustála společnost Electrocity, která zavřela svých 17 prodejen. Z velkých řetězců nyní v ČR působí Datart, Electro World nebo Okay. Menší prodejci se sdružují do asociací, aby konkurenci ustáli. Příkladem je asociace Hele.