"V první fázi se uvažuje o koupi pěti kusů, počet strojů by později mohl narůst na dvacet," oznámil místopředseda představenstva LZ Tomáš Štefánek. Kvůli spolupráci Letecké závody (dříve LET) navštívila v minulých dnech delegace z korejského ministerstva dopravy, ministerstva zahraničních věcí a leteckého úřadu. "Přijeli ověřit stav certifikace letounu, připravenost továrny a další skutečnosti, jež mají sloužit jako podklad pro rozhodování ohledně oficiálního zapojení Jižní Koreje do programu dokončení letounu L 610," řekl Štefánek.

Právě kvůli nedokončené certifikaci továrna čelí výtkám, že se chlubí zakázkou na produkt, u nějž dosud není jasný termín dokončení. Prototyp je navíc součástí konkurzní podstaty předchozího majitele továrny, je v Americe a soudní spor o něj stále není u konce. "Certifikace bude trvat nejméně dva roky a vyžádá si miliardu nákladů. Od prototypu k sériové výrobě je navíc cesta ještě delší," upozornil Právo odborník, který detailně zná situaci továrny. "Dokončení certifikace odhadujeme na 10 až 12 měsíců. Z 80 procent jsou zkoušky ukončeny. Brzy vstoupíme do procesu posuzování Úřadem pro civilní letectví," reagoval na výhrady o nedokončené certifikaci předseda představenstva Libor Soska.

Letecké závody také ve středu oznámily, že nyní pracují na několika zakázkách na výrobu či modernizaci nejznámějšího produktu, letounu L 410. "Dva letouny L 410 UVP-E jsme v těchto dnech předali zákazníkům. Další dokončujeme a předáme příští měsíc. Provozován bude na území Brazílie. Zahájili jsme také práce na revizi a modernizaci letounu, který létá v Bolívii, a podepsali jsme dva nové kontrakty na výrobu rovněž pro území Brazílie," dodal Štefánek v reakci na kritiku, že LZ nemají zakázky a proto musely sáhnout k plánovanému propuštění tří set zaměstnanců.

Výpovědi podnik rozdal k 1.březnu. "Propouštění je stabilizační krok, nikoliv signál špatné kondice firmy," řekl Soska. Jak včera uvedla ČTK, hrozba arbitráže s Českem, kterou hodlá kanadská společnost Frontier Petroleum Services (FPS) ochránit svou investici 205 miliónů korun do bývalého Letu Kunovice, je podle předsedy představenstva Leteckých závodů Libora Sosky mediálním krokem. "Spor je veden mezi dvěma právními subjekty a stát do vztahu mezi těmito subjekty nijak nezasahoval," řekl Soska.