Hlavní obsah

Studie: Atraktivní ženy vydělávají o desetinu více

Vysoce atraktivní ženy při stejném vzdělání a kompetenci vydělávají proti průměrné populaci žen zhruba o deset procent více. Naopak finanční ztráta za příliš nízkou atraktivitu u žen činí čtyři procenta mzdy. U mužů není přímý vliv atraktivity na příjem významný, ale zvýhodňuje je při získávání vyššího postavení. Vyplývá to ze studie, kterou ve středu představila socioložka Petra Anýžová Raudenská na workshopu k výsledkům výzkumného projektu o trhu práce.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Atraktivnější lidé jsou podle psychologických průzkumů sebevědomější, výkonnější či emočně stabilnější a mají také lepší sociální a komunikační dovednosti, které pak uplatňují při vyjednávání o výši platu a lepším zaměstnání.

Mužům podle studie přináší nepatrný mzdový růst vyšší míra extraverze a otevřenosti. Naopak nižší plat až o devět procent proti průměru dostávají ti, co mají vyšší míru neuroticismu, jsou tedy náchylní k emocionální a celkové duševní nevyrovnanosti, zvýšené psychické tenzi, úzkostem a strachům.

U žen pak přináší platový růst vyšší míra svědomitosti. Vyšší míra extraverze či otevřenosti nebo přívětivosti plat žen mírně snižuje.

„S jistou opatrností lze říci, že trend naznačuje, že mužům se finančně nevyplácí vyšší míra ženských rysů a ženy znevýhodňují na trhu práce naopak mužské osobnostní rysy, což je v souladu i s výsledky jiných zahraničních studií,” uvedla Raudenská.

Průzkum: Růst mezd zpomaluje, firmy ale stále přidávají přes sedm procent

Ekonomika

Vliv fyzické atraktivity na získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem je ale u mužů značný. V konkurenci o dobré zaměstnání tedy kromě kompetencí i vyšší míra atraktivity zvýhodňuje muže více než ženy, zatímco u příjmů je to naopak, upozornila Raudenská.

Naopak u žen roste sociálně-ekonomický status jejich zaměstnání úměrně s jejich sebevědomím i pracovní motivací. Čím více sebevědomé a motivované ženy jsou, tím vyššího zaměstnaneckého statusu při stejném vzdělání i kompetencích dosahují. Podobně působí u žen i jejich hodnotová otevřenost změně (kreativnost, svobodomyslnost, nezávislost a samostatnost), dodala socioložka.

Prezentovaná data pochází z výzkumu, který navázal na rozsáhlé šetření kompetencí dospělých OECD-PIAAC. Z výchozího šetření PIAAC (Programme for International Assessment of Adult Competencies) provedeného v letech 2012 až 2013 byly k dispozici údaje za 6 081 respondentů ve věku 16 až 66 let. Pro navazující výzkum bylo z tohoto základního souboru náhodně vybráno 2 220 respondentů. Sběr dat navazujícího šetření se uskutečnil metodou osobních rozhovorů a probíhal od podzimu 2014 do jara 2015.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám