Mluvčí ČOI sdělila, že banka není institucí, kterou by inspektoři mohli kontrolovat podle běžných pravidel. "Ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele není každý klient banky spotřebitelem, proto v současnosti nelze paušálně na všechny zákazníky a bankovní produkty uplatnit dozorové pravomoci ČOI," řekla Novinkám mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Věc je navíc komplikovaná tím, že klient a banka mají mezi sebou uzavřenou individuální smlouvu. Banky se tak mohou hájit tím, že klienti s poplatky uzavřením smlouvy souhlasí. "Otázka je, zda nechybí  mechanismus, který by zabránil situacím, kdy se spotřebitel cítí jako rukojmí bankovních ústavů," popsala Fléglová.

ČNB, ministerstvo financí a ČOI se teprve na základě analýzy rozhodnou, co budou dělat dál. Podle ČOI zpozorní hlavně v případě, že poplatky u jednotlivých bank na trhu se budou lišit jen minimálně.

Finanční ústavy se zatím musely, či musí, zodpovídat z néfér hry vůči klientům jen v jednom případě. Loni v létě antimonopolní úřad rozhodl, že stavební spořitelny musí zaplatit pokutu téměř půl miliardy korun za to, že se údajně domlouvaly na výši poplatků za služby. Stavební spořitelny to odmítají, pokuta tak zatím není pravomocná.

Bankám kritika nevadí, poplatky dál zvyšují

Bankovní poplatky v ČR patří k jedněm z nejvyšších v Evropě měřeno příjmem obyvatel. Tvoří významnou část výnosů bank. Výrazněji více než lidé v okolních zemí platí Češi například za výběr z bankomatů. V Polsku nebo Rakousku mají klienti banky tuto službu zdarma, v ČR je výběr přijde na pět nebo šest korun. Pokud vybírají z bankomatu jiné banky, jde suma dokonce do řádu desetikorun.

Banky vysoké poplatky nejčastěji zdůvodňují kvalitnějšími službami, které lidem poskytují. Častým argumentem je například rozšíření sítě bankomatů.

I přes velkou kritiku obyvatel, část bank, například Komerční banka, Raiffesenbank nebo Živnostenská banka, poplatky na začátku roku 2005 dál zvýšila. Komerční banka navíc vybírá víc za elektronické bankovnictví, ačkoliv dříve ústavy argumentovaly tím, že chtějí klienty přesvědčit, že poplatky za úkony u přepážek zdražují právě proto, že chtějí aby lidé začali používat elektronické bankovnictví.

Mluvčí banky Marie Petrovová zvýšení poplatků za internetové či telefonické bankovnictví zdůvodnila tím, že elektronické bankovnictví je pořád levnější, než chodit na pobočku.