Boj o zajištění tisíců pracovních míst proti sobě postavil továrnu Opelu v německém Rüsselsheimu a závod Saabu ve švédském Trollhattanu. Němci chtěli od roku 2008 vyrábět nástupce vozu Opel Vectra, zatímco Švédové plánovali produkci pokračovatele automobilu Saab 9-3. Společnost GM dospěla k názoru, že výroba nového automobilu v Německu bude zhruba o 200 miliónů eur levnější než ve Švédsku.

Němečtí i švédští vládní činitelé silně lobovali, aby zajistili zachování pracovních míst ve svých zemích. Vlády nabízely například zlepšení infrastruktury a pomoc při přípravě zaměstnanců, aby naklonily misky vah ve svůj prospěch.

Saab má zajistěnu výrobu do 2010

Vítězství Opelu je velkou úlevou pro Německo, kde je automobilový průmysl nejvýznamnějším sektorem, na kterém je závislé každé sedmé pracovní místo. Nezaměstnanost v zemi přitom letos dosáhla nejvyšší úrovně od třicátých let 20. století.

Dílčího úspěchu však dosáhla rovněž divize Saab. Společnost GM totiž přislíbila, že bude v továrně v Trollhättanu vyrábět vybrané modely se značkou Saab minimálně do roku 2010. Firma navíc v příštím roce zahájí v továrně produkci nového vozu Cadillac BLS.

Automobilka GM se loni rozhodla v Evropě propustit až 12 tisíc ze zhruba 63 tisíc zaměstnanců, aby zastavila chronické ztráty v evropském regionu. Už několik let je tu ve ztrátě.