Hlavní obsah

DPP a reklamní firma Rencar se navzájem žalují

Právo, ČTK, trj
Aktualizováno

Pražský dopravní podnik (DPP) podá trestní oznámení na firmu Rencar, která podle něj svými tvrzeními poškozuje jeho dobrou pověst. Podnik o tom v úterý informoval v tiskové zprávě, bránit se plánuje i v soukromoprávní rovině. Reagoval tak na trestní oznámení Rencaru na DPP, které padlo o den dříve.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ředitelství pražského dopravního podniku

Článek

Zástupci Rencar v pondělí uvedli, že DPP při tendrech na takzvané citylight vitríny v metru a plochy na vozech MHD postupoval netransparentně a že kvůli tomu podali trestní oznámení.

DPP obvinění odmítl jako nesmyslné a uvedl, že nově vysoutěžené zakázky jsou pro podnik výhodnější, než celá smlouva s Rencar, o jejíž platnost se firmy soudí, a že pouze kontrakt na vitríny přinese o více než 500 milionů korun vyšší příjmy za stejné plochy.

Firma Rencar v reakci v úterý uvedla, že DPP žádný trestný čin z její strany není schopen doložit. Rencar tvrdí, že žalobě z jejich strany předcházela neúspěšná jednání obou stran a že je ze strany DPP systematicky šikanován.

„Nechtěli jsme k tomu kroku dospět, ale byli jsme k němu přinuceni,“ uvedl šéf Rencaru i pražské pobočky JCDecaux Pavel Slabý. Podle právníků JCDecaux se DPP snaží předat konkurenci některé obchodní aktivity Rencaru.

„Je nám upřímně líto společnosti Rencar, že se místo férového podnikání uchyluje k šíření zavádějících a lživých sdělení, k praktikám podávání trestních oznámení a obstrukcí,” uvedl ředitel DPP Petr Witowski.

Dodal, že cílem Rencar je donutit podnik k dalšímu plnění smlouvy z roku 1997, která je podle DPP pro něj nevýhodná a neplatná.

Firmy se soudí od roku 1997

O platnost smlouvy o reklamu z roku 1997 se Rencar a DPP soudí od roku 2016. Měla platit do roku 2031 a zahrnuje pronájem desítek tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách.

Podnik ji vypověděl poté, co ji vedení DPP a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. Podle zástupců firmy má smlouva naopak podmínky v rámci evropského trhu nastaveny nadstandardně výhodně.

Soudy v roce 2009 rozhodly v odůvodnění k jinému sporu, že smlouva je neplatná, dodal podnik. Argumentuje také rozhodnutím antimonopolního úřadu, které mluví stejně. Nyní se čeká na prvoinstanční rozhodnutí přímo ve věci platnosti smlouvy, které by mělo padnout v září. Soudních sporů mezi oběma firmami existuje více.

DPP již na část ploch, které dosud provozoval Rencar, vypsal nové tendry. Týká se to citilight vitrín a části ploch na vozech MHD. Podle podniku roční příjmy z napadaných dílčích výběrových řízení představují částku více než 54 milionů korun, což je více, než Rencar platí za všech 130 tisíc pronajímaných ploch. Rencar v pondělí uvedl, že tendry byly netransparentní, zvýhodňovaly konkrétního uchazeče a byly pouze na nejlukrativnější plochy.

To Witowski odmítl s tím, že podnik prostě chce získat za pronájem ploch za reklamu více peněz.

„Naším cílem je maximalizace výnosů. Jak se jednoznačně ukázalo ve výběrových řízeních, které tak hystericky napadá Rencar, DPP může za pronájem majetku dostávat mnohem více,” uvedl. Podnik také upozornil, že Rencar je vyšetřován policií, která v posledních letech opakovaně zasahovala v sídle firmy.

DPP je minoritním vlastníkem Rencaru

Rencar si za trestním oznámením stojí. „Kdyby konání DPP nebylo legrační, tak je hrozně smutné. Není schopen doložit žádný trestný čin, pouze vydali hysterickou tiskovou zprávu a snaží se bránit tomu, co je naprosto zřejmé. Současný management způsobil škodu v řádech desítek milionů korun a my věříme, že policie jasně určí, kdo tu škodu spáchal,” uvedl mediální zástupce firmy Jiří Chvojka.

DPP je menšinovým akcionářem Rencaru, ve firmě vlastní 28 procent. Většinově firma spadá pod mezinárodní reklamní skupinu JCDecaux. Ta kromě toho má ještě smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží.

I v tomto případě je podle Rencar smlouva pro Prahu výhodná. Město v září plánuje vypsat tendr na provozovatele více než 1597 přístřešků, do kterého se hodlá JCDecaux podle svých vyjádření opět přihlásit.

Reklama

Výběr článků

Načítám