Hlavní obsah

Soud EU zatrhl Němcům mýto pro osobní auta

Novinky, bož
Aktualizováno

Mýto pro osobní vozy na německých dálnicích, jež má platit od října 2020, je diskriminační, a tedy v rozporu s evropskou legislativou. V úterý o tom rozhodl Soudní dvůr EU se sídlem v Lucemburku. Na německé mýtné si u soudu stěžovala rakouská vláda.

Foto: Mc Photo/Ohde / Alamy, Profimedia.cz

Německé mýto je diskriminační, uvedl soud.

Článek

O rozhodnutí informovala rakouská agentura APA.

Podle soudců je německé mýto v rozporu s unijní legislativou, neboť diskriminuje zahraniční řidiče. „Toto opatření je diskriminační, protože jeho ekonomické náklady nesou prakticky výlučně vlastníci a řidiči vozů z ostatních členských států,“ uvedli soudci.

Problém spočívá v tom, že německým řidičům má být mýtné kompenzováno slevou na dani z motorových vozidel. Rakousko to považuje za diskriminaci, což nyní soudní dvůr potvrdil. Německo přitom jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.

Výnos měl být půl miliardy eur

Německé ministerstvo dopravy v minulosti uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již by stát vydal na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.

Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.

Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.

Německo chce celoevropské mýtné

Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou.

Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám