V porovnání s loňskem zřejmě porostou výdaje pomaleji, očekává se růst o 3,9 procenta, v roce 2004 to bylo o 4,5 procenta. Pomalejší růst není ani tak dán tím, že firmy budou v inzerci rozvážnější, jako spíš tím, že rok 2004 byl mimořádně úspěšný, srovnávací základna je tím pádem vysoko.

"Na diváky a inzerenty čekaly hned tři velké sportovní události - mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě, evropský šampionát v kopané a letní olympijské hry. Výdaje se zvýšily a trochu překvapivě toho využili střední a menší inzerenti," řekl Štěpán Wolde z Arbomedia.

Více porostou výdaje do rádií a internetu

I když televize spolkne asi polovinu veškerých reklamních výdajů do médií, v porovnání s loňským rokem poroste méně - asi o 3,1 procenta. Loni to bylo 6,1. Vliv sportovních událostí se tu projeví nejvíce.

Do tiskové reklamy, tedy v novinách a časopisech půjde letos podle Arbomedia asi 6,15 miliardy korun, to je o 15 miliónů více než loni.

Naopak na mnohem více peněz z reklamy se mohou těšit rádia a také internet. Na síti loni firmy za reklamy utratily 310 milionů korun, letos by to mělo být o sto miliónů více. To je nárůst o třetinu.

Lidé na internetu utratili pět miliard

Na síti se kromě reklamy zvyšuje i počet nákupů. Jen v ČR lidé prostřednictvím internetu koupili zboží či služby za za pět miliard korun, to je o dvě pětiny více než v roce 2003. Odhad zveřejnila největší česká skupina internetových obchodů Internet Mall.

"Stále více lidí přitom i na internetu nakupuje zboží na splátky. Podíl těchto nákupů se během minulého roku ztrojnásobil," uvedl mluvčí firmy Tomáš Kovařík. Nejúspěšnějšími měsíci přitom byly listopad a prosinec, na které připadají dvě pětiny všech nákupů na úvěr za loňský rok.