Radní se proto přiklonili k původnímu návrhu, postavit v úseku dvojici tunelů dlouhých 890 metrů. Právu to ve čtvrtek potvrdil hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS).

"Původní trasa je předmětem pravomocného územního rozhodnutí a je zahrnuta v územních plánech velkých územních celků okresu Litoměřice a Severočeské hnědouhelné pánve. Souhlas s variantou navrhovanou ekology by přinesl nejen prodražení stavby o nejméně 3,5 miliardy korun, ale také prodloužení výstavby dálnice o pět let," upřesnil Šulc

Byly by třeba tři komíny

Pokud by se v úseku opravdu stavěl jeden dlouhý tunel, musel by mít náležitosti, které kratší tunely mít nemusí. "Bylo by nutné také vybudovat tři komíny na nepřetržité odvětrávání tunelu, to by spotřebovalo pět procent kapacity elektrické energie dodávané kupříkladu elektrárnou Ledvice," konstatoval ve čtvrtek Šulc.

Politici, kteří v tomto případě mají i velkou podporu obyvatel, tvrdí, že snaha prosadit variantu jednoho tunelu je spíš snahou oddálit stavbu úseku dálnice, než prosadit ekologicky šetrnější variantu.

Podle radních by tunel Kubačka neměl ani žádný významný ekologický přínos, naopak by byl tento úsek navždy zatížen soustředěnými exhalacemi. Doprava z hraničního úseku 0807 dálnice D 8 by navíc musela být po dalších pět let vedena přes Teplice a zpět po původní silnici I/8 se všemi důsledky týkajících se častých dopravních nehod, ochrany zdraví obyvatel i přírody.

Dálnice D8 spojí Prahu s hraničním přechodem do Německa Petrovice/Breitenau. Bude dlouhá 92 kilometrů, dokončeno je asi 50 kilometrů.