Náhrady cestujícím upravuje od čtvrtka nařízení Evropské komise. Dosud neměli pasažéři v případě, že let se odložil například kvůli špatnému počasí nárok na žádné služby. Musel prostě jen čekat, až letadlo poletí. Pokud při čekání dostali občerstvení, byla to jen dobrá vůle dopravce.

Když se nyní let zpozdí o více než pět hodin, případně se zruší z jakéhokoliv důvodu, musí dopravce nabídnout cestujícím zázemí a případně jim proplatit vrácenou letenku, pokud o to mají zájem.

Ještě více doplatí dopravci na let zrušený kvůli vlastnímu pochybení, například kvůli poruše letounu. Každý cestující bude mít nárok na odškodnění ve výši asi 18 tisíc korun za lety delší než 3500 kilometrů, dvanáct tisíc korun při letech od 1500 do 3500 kilometrů a asi 7500 korun při letech do vzdálenosti 1500 kilometrů. Pokud aerolinky zajistí náhradní spoj do čtyř hodin, kompenzace by byly jen poloviční.

Náhrady se ale budou vztahovat jen na lety v rámci EU, odškodnění dostanou i ti, kteří poletí mezi zemí EU s jinou zemí s evropským dopravcem.

Kolik musí aerolinky zaplatit za zrušení či zpožděné lety
let zrušený kvůli chybě aerolinek odškodnění
do 1500 km 7500
1500 až 3500 km 12 000
nad 3500 km 18 000
zpoždění delší než 3 hodiny
dopravce musí cestujícím zajistit občerstvení, hotel a dopravu do něj
zpoždění delší než 5 hodin
možnost vrátit letenku, případně zajistit dopravu do výchozího místa
ztracená zavazadla až 54 000

Zlepšit podmínky pro postižené

Podobné nařízení bude platit i ve chvílích, kdy cestující sice bude mít platnou letenku, ale společnost mu nedovolí do letadla nastoupit, protože už není místo. Někteří dopravci totiž nyní prodávají více letenek než mají míst a sázejí na to, že někteří cestující zkrátka nepřijdou. Chtějí se tak vyhnout případným prázdným místům v letadlech.

"Komise také přijala další dva legislativní návrhy, týkající se letecké dopravy. První z nich má zajistit osobám se sníženou pohyblivostí stejný přístup do letadel, jako ostatním cestujícím, druhý má zajistit, aby byli všichni cestující dopředu informováni o totožnosti svého dopravce," sdělil Novinkám mluvčí zástupce Evropské komise v ČR Jaromír Levíček.

Co je zaviněné zrušení

Mezi dopravci samozřejmě nařízení vyvolalo velkou nevoli, stěžují si hlavně na nesmyslnost pasáže o vlastním zavinění dopravce.  Nikdo přesně neurčil, jak poznat, zda je zrušení letu zaviněno aeroliniemi nebo nikoliv.

Není třeba jasné, jak je to v případě, když někdo na palubě dostane například mrtvici a letadlo musí nouzově přistát, čímž se samozřejmě zpozdí tento, ale i jiné lety. Dopravce by mohl být podle EU na vině, pokud cestující včas neinformuje o zrušeném letu kvůli špatnému počasí.

Aerolinky tvrdí, že budou muset zvednout cenu letenek, protože kompenzace je přijdou na desítky miliónů eur ročně.

V čele protestujících stojí nízkonákladoví přepravci. Nelíbí se jim, že mají platit stejná odškodnění jako "klasičtí dopravci", ačkoliv ceny letenek jsou mnohem nižší.