"Prosincové výsledky byly ovlivněny jednak rozložením vánočních nákupů do předchozích měsíců, jednak i tím, že v roce 2004 řada obchodních řetězců neotevřela na vánoční svátky prodejny, kdežto v roce 2003 ano," vysvětluje nižší růst tržeb Český statistický úřad (ČSÚ). Ve středu statistiku zveřejnil.

"Po hektickém listopadu přinesl prosinec do maloobchodu zklidnění tempa. Domácnosti si rozložily své nákupy jiným způsobem než v roce 2003, na čemž listopad vydělal a prosinec relativně tratil," řekl analytik HVB Bank Pavel Sobíšek. V listopadu tržby rostly o osm procent.

"Hitem  loňských  vánoc už nebylo drogistické a kosmetické zboží jako v roce2003  ale  spíše  oblečení, obuv, mobily a jiná elektronika. V daleko menší míře  naopak  rostly  tržby  za  potraviny, což je takou změnou oproti roku 2003," řekla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Podle Sobíška výsledky z posledních měsíců ukazují, že lidé mají ochotu více utrácet. "Stalo se tak v reakci na klesající inflaci, jakož i vyhlídku, že letos peněženky občanů tolik nezatíží změny regulovaných cen. Výhlídka maloobchodu do letošního roku je velmi slušná. Reálný růst tržeb by měl stoupnout asi o 3,5 procenta," odhaduje Sobíšek.

Tržby rostly hlavně hypermarketům

Téměř o sedm procent více než v roce 2003 vydělali loni obchody se sto a více zaměstnanci, tedy hypermarkety. Lidé tu v drtivé většině nakupovali hlavně potraviny. Naopak menším obchodníkům trřby klesly asi o půl druhého procenta. 

Desítce největších tuzemských obchodních řetězců rostly tržby asi o deset procent, dohromady vydělali asi 221 miliardy korun. Uvádí to předběžný průzkum společnosti Incoma Research. Nejvíce vydělá společnost Ahold, která v ČR provozuje hypermarket Hypernova a supermarket Albert, druhý je řetězec Makro.