Vyplývá to z ankety ČTK mezi pojišťovnami, které toto pojištění poskytují. Česká podnikatelská pojišťovna, jejíž tři pojištěné CK loni zkrachovaly, zpřísnila podle mluvčí Terezy Fricové hodnocení jejich finančního zdraví a bude všechny kanceláře průběžně kontrolovat. Základní pojistné sazby zůstaly nezměněny, ale minimální pojistné ČPP zvýšila o 25 procent. Pro rok 2005 pojišťovna pojistila 200 CK. "Odhadujeme, že pojistíme ještě asi 60 kanceláří," dodala Fricová.

U České pojišťovny má pojištění záruky pro případ úpadku 60 CK. Další kanceláře stále mají šanci se u ČP pojistit, posouzení žádosti a případné sepsání pojistné smlouvy netrvá podle mluvčího Václava Bálka déle než týden. "Problém je v tom, že většina z žádostí o toto pojištění nesplňuje základní podmínky," řekl.

Mezi nejdůležitější kritéria CK umožňující sjednání smlouvy patří u ČP minimální třímilionové roční tržby z prodeje zájezdů, alespoň tříleté působení na trhu a požadavek kladného vlastního jmění. "Velká zadluženost se může negativně projevit i na špatném hodnocení jejich hospodaření, což rovněž ovlivňuje kritérium pojistitelnosti kanceláře," upozornil Bálek. Pojišťovny ručí za klienty

Pojišťovna UNIQA uzavřela 117 smluv o pojištění CK proti úpadku. "Zájem o další nová pojištění neočekáváme, větší rozdíl proti loňsku pravděpodobně nenastane," řekla mluvčí pojišťovny Petra Strejčková. Kritéria pro uzavření pojištění cestovní kanceláře proti úpadku podle jejích slov zůstala nezměněna.

Generali pojistila na letošní sezónu dosud 290 cestovních kanceláří. Mluvčí pojišťovny Renata Werliková očekává, že ještě pojistí 30 až 40 CK. Ve srovnání s minulým rokem několik kanceláří samo ukončilo svou činnost. Ceny ani kritéria pojištění se neměnily, uvedla. Celkem čtyři kanceláře jsou pojištěny ještě u Kooperativy.

V ČR nyní působí zhruba 800 CK. Kanceláři bez pojištění musí živnostenský úřad odebrat koncesi. Sdružení na ochranu klientů CK doporučuje, aby lidé při nákupu zájezdů důsledně kontrolovali, zda má vybraná firma pojištění uzavřené. Zákazníci, kteří si koupili zájezd od kanceláře, která nemá pojištění proti krachu, mohou požadovat vrácení peněz. Klient může v takovém případě stornovat zájezd bez poplatků.

Dostane-li se některá pojištěná CK do potíží, pojišťovna se postará o její klienty, kteří se už v té době na zájezdu v zahraničí nacházejí nebo kteří zaplatili cenu či zálohu za zájezd a na dovolenou teprve čekají.