"Každý pobyt, který je nabízen v katalogu, je kombinací ubytování a stravování. Stravování, které netvoří pouze snídaně, je považováno za jinou službu cestovního ruchu. Co se týká prodeje letenek, jejich nabídka je vkládána do katalogu pobytů a je brána jako automatická součást pobytu Jejich prodejem se tedy de facto obchází zákon," sdělil Novinkám ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek.

"Klienti jsou na skutečnost, že si nekupují zájezd včetně pojistky proti úpadku cestovní kanceláře, ale jen výrazně levnější hotelový pobyt bez této pojistky, výslovně upozorňováni," sdělil Václav Fischer.

"Dle mé domněnky podala podnět ke kontrole činnosti na Ministerstvo pro místní rozvoj Cestovní kancelář Fischer," tvrdí Václav Fischer. Ten kancelář před lety založil a v roce 2003 o ni přišel, když nebyl schopen splácet své závazky. CK Fischer nyní vlastní společnosti podnikatele v ropném průmyslu Karla Komárka.

Mluvčí CK Fischer Dan Plovajko v České televizi řekl, že Fischer by za svými problémy neměl hledat nikoho jiného.

ČOI: Spor se netýká spotřebitelů

Agentura smí jednotlivě nabídnout například zprostředkování ubytování, dopravy nebo průvodcovských služeb. Pokud ale nabídne více než jednu službu na tentýž pobyt, poruší zákon.

Ministerstvo, které se domnívá, že právě toto Fischerova agentura dělá, avizovalo, že se obrátí na Českou obchodní inspekci (ČOI), aby agenturu prošetřila. Inspekce ale tvrdí, že podobný podnět by stejně šetřit nemohla, protože se netýká ochrany spotřebitele.

"Žádný podnět od ministerstva jsme nedostali a pokud by se týkal jen toho, co agentura smí a nesmí, tak to ani řešit nebudeme, kompetence ČOI jsou přesně vymezené," řekla Novinkám mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Šetří jen ty podněty, kde by mohl být poškozen klient.

Zájezd na vyžádání

Agentura ale může omezení počtu smluv na jednotlivé služby snadno obejít. Zákon jí totiž dovoluje organizovat zájezdy, pokud jsou kratší než tři dny - lze si tak zajistit například služební cestu. Může také a toho zřejmě Fischerova agentura využívá, organizovat zájezdy na zakázku. Tedy pokud si klient přímo vyžádá, že chce, aby mu agentura zorganizovala konkrétní zájezd. Ten už není omezen počtem dnů.

Kromě toho samozřejmě agentury nabízejí zájezdy jiných cestovních kanceláří.