Právě kvůli negativnímu magnetickému poli, které by mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati se vlak nemůže pohybovat v jižních částech země, kde je starší trať napájená střídavým proudem. Na trase do Ostravy jsou takto napájeny některé železniční uzly. Antonín Blažek z homologační komise soudí, že by přes ně vlak mohl jezdit s nižším výkonem motoru. Technici o této možnosti rozhodnou do konce února.

Mezi Prahou a Ostravou by tak Pendolino mohlo jezdit zhruba v květnu. "Ještě není rozhodnuto, zda by šlo o zvláštní vlak, nebo by Pendolino dráhy nasadily na běžný spoj namísto klasické soupravy podobně, jak je tomu na trase do Děčína," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jízda mezi Prahou a Ostravou by se ale zatím nejspíš nezkrátila. Vlak by pravděpodobně jel podle současného jízdního řádu.

Po testech už jen do zahraničí

Vlak po českých železnicích jezdí rychlostí kolem 160 kilometrů za hodinu, je schopen dosáhnout ale až 220 kilometrů za hodinu. Až projde zkouškami na českých kolejích, bude takovou rychlostí moci jezdit na plánovaných trasách do Rakouska, Německa a na Slovensko.

V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy korun od italského výrobce Alstom Ferroviaria objednaly. Vlak se měl v provozu objevit již před čtyřmi lety, ale dodávky zdržely problémy s výrobou v ČKD, které bylo tehdy členem výrobního konsorcia.