Z ankety na Novinkách v minulosti vyplynulo, že polovině respondentů to už někdy uteklo. Šofér tím riskuje citelné finanční postihy. Při policejní kontrole z toho bývá zákaz pokračování jízdy (a pak nejspíše drahý odtah nebo pozdější odjezd domů s dvojitým rizikem), správní řízení s pokutou pět až deset tisíc korun, připsání pěti bodů a zákaz na šest měsíců až jeden rok.

Ještě horší je situace, kdy hlavně se starým autem s propadlou technickou je zaviněna nehoda a škody jsou nejen tzv. na plechu, ale i na lidském zdraví. Pojišťovny zaplatí poškozené straně a pak část, například třetinu, vymáhají po viníkovi.

„U škody na drahých vozidlech nebo v případě škody na zdraví se tento regres může vyšplhat až do astronomických částek,“ varuje policie na svých stránkách. Nutno dodat, že hlavně větší pojišťovny tvrdí, že v tomto neuplatňují plošný a nemilosrdný přístup v případech, kdy prostě motorista jen zapomněl si na STK včas dojet.

„Pojišťovny se k propadlé technické staví různě. Nicméně podle zákona o odpovědnosti z provozu vozidel má pojistitel proti pojištěnému právo na náhradu toho, co za něho plnil, jestliže prokáže, že pojištěný porušil základní povinnost týkající se provozu na pozemních komunikacích tím, že provozoval vozidlo, které svojí konstrukcí nebo technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo jehož technická způsobilost k provozu vozidla nebyla schválena,“ shrnul řeč zákona advokát Daniel Sekanina.

Potvrdil, že neplatná technická sama o sobě neznamená zánik povinnosti plnit z titulu pojištění, podstatné je pak posouzení skutečného technického stavu vozidla a otázka, zda tento stav byl příčinou nehody.

„Pokud má kterýkoli účastník dopravní nehody propadlou STK a technická závada nebyla uplatněna jako příčina vzniku dopravní nehody, pak není důvod z pojištění škody nehradit,“ uvedl specialista Kooperativy Marian Skrip. Dodal ale, že propadlá STK může být důvodem ke spoluúčasti úhrady náhradního vozidla poškozeného.

„Samotná propadlá STK není zákonným důvodem uplatnění postihu pojistitele vůči pojištěnému v rámci povinného ručení,“ potvrdil Václav Bálek z Allianz.
Ostatně i zákon přestupek „technicky nezpůsobilé vozidlo“ definuje tak, že se jedná o auto technicky nezpůsobilé závažným způsobem, které bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky.

Některé STK posílají e-mail

Jinými slovy, jen kvůli technické prošlé o pár dní pojišťovna pojistku na běžně udržovaném autě nevynuluje. Ovšem jiná bude situace, pokud auto bude mít propadlou technickou a sjeté brzdové kotouče tak, že je nebude možné téměř ani dohledat (jak to občas policie na silnicích vídává), auto nedobrzdí a způsobí nehodu.

Na ignoranci pak řidič bolestně doplatí, tedy není-li občanem hlášeným na obecním úřadě pobírajícím dávky v hmotné nouzi s již několikátým zákazem řízení. „Na takových lidech si pak opravdu není co vzít ve správním ani jiném řízení, těm jsou pokuty a vymáhání škod ukradené,“ potvrdil Právu jeden z úředníků dopravního odboru pražského magistrátu.

Výhoda je, že některé stanice technické kontroly svým pravidelným zákazníkům již běžně nabízejí, že na blížící se termín propadnutí platnosti technické je upozorní e-mailem. Služba ušetří spoustu případných pozdějších patálií.