Článek
V Evropské unii a státech napojených na její trh (Norsko, Lichtenštejnsko, Island, Švýcarsko) se od počátku roku zvedla poptávka po autech na elektřinu o 42 procent oproti loňsku. Jen do června se tak na vnitřním trhu EU prodalo 195 tisíc nových elektroaut.
Statistika zahrnuje nejen skutečné elektromobily a elektrododávky, nýbrž také hybridy, které mohou ujet na elektřinu aspoň krátké vzdálenosti.
Odhaduje se, že koncem roku bude v Evropě 1,35 miliónu aut na elektřinu
EV-Volumes, která provádí analýzy průmyslu, odhaduje, že zájem neklesne, takže koncem roku by mělo po Unii jezdit už 1,35 miliónu aut na elektřinu.
Vede Norsko
I když ale poptávka po nich roste, jejich prodeje představují jen dvě procenta celkového prodeje nových aut v Evropě. Do konce roku by měl tento podíl stoupnout o pár desetin na 2,35 procenta.
Nejvíce elektroaut se na vnitřním trhu prodává v Norsku. Do června jich Norové koupili 36 500, což odpovídá 37 procentům tamních prodejů.
Přispívají k tomu štědré vládní podpory pro uplatnění vozidel, která nepoužívají benzín ani naftu.
Do konce roku se však největším trhem s elektrickými auty stane Německo. V Británii se kupuje hodně hybridů, zato vozidla stoprocentně na elektřinu se prodávají málo.
Podle EV-Volumes je to dáno tím, že místní výrobci, Ford a Vauxhall, nabízejí málo konkurenčních modelů čistě na elektřinu. Jejich prodej tak letos klesl o šest procent, zatímco hybridů se prodalo asi o polovinu více než v prvním pololetí 2017.
Firma Pivot Power, která chce vybudovat síť pro rychlé nabíjení elektroaut, ale tvrdí, že Británie má dobrou pozici k tomu, aby dohnala své severské soupeře.
Podobně je na tom Švédsko a Belgie, kde je prodej hybridů několikrát vyšší než prodej skutečných elektromobilů. Jen ve Francii, kde do června majitelé nově přihlásili asi 18 tisíc elektromobilů a jen asi sedm tisíc hybridů, je situace opačná.
ČR: Velký růst, ale malá čísla
Dramatický nárůst prodejů elektroaut, a to o plné dvě třetiny, vykázaly podle webu Hybrid.cz i české statistiky za letošní první pololetí. Za tímto velkým růstem se ale skrývají chabá čísla: letos bylo totiž do června nově registrováno 318 elektromobilů, zatímco za stejné období loňska bylo u tohoto typu vozidel jen 192 nových registrací.
Česko patří zatím k zemím, kde elektromobily šly na odbyt letos lépe než hybridy: těch bylo v prvním pololetí nově registrováno jen 165. Nejvíce se dařilo elektromobilům od Volkswagenu a hybridům firmy BMW. Nabídka firem na českém trhu zahrnuje 16 typů elektromobilů a 28 typů hybridů.
Podle odhadů ministerstva průmyslu by se měl počet elektromobilů na českých silnicích v roce 2020 zvýšit proti loňsku téměř čtyřikrát na zhruba pět tisíc. Množství hybridů se pak zdvojnásobí na 12 tisíc vozů. V roce 2025 by pak mohlo být v Česku v provozu až 100 tisíc elektromobilů a hybridů, uvedla agentura ČTK.
Nejprodávanější elektrovozy v ČR (podle registrací v 1. pol. 2018) |
---|
ELEKTROMOBILY: |
Volkswagen 127 |
Nissan 70 |
BMW 52 |
Tesla 51 |
HYBRIDY: |
BMW 70 |
Volvo 28 |
Volkswagen 20 |
Zdroj: Hybrid.cz |