Část zaměstnanců sdružená pod Federací strojvůdců považovala snahu zaměstnavatele prodloužit dobu všem železničářům na 40 hodin za protiprávní a vyhrožovala stávkou. Odvolávala se na zákoník práce, podle něhož mohou mít lidé sloužící v nepřetržitém provozu nejdéle 37,5 hodinovou pracovní dobu.

"Poté, co zaměstnavatel rozhodl, že lidé v nepřetržitém režimu práce budou pracovat v souladu se zákonem 37,5 hodiny týdně, není důvod v přípravě stávkové pohotovosti pokračovat," řekl mluvčí federace Libor Poláček.

Bez kolektivní smlouvy

Pracovní vztahy v ČD se nyní řídí pouze zákoníkem práce, protože vedení a odboráři dosud neuzavřeli kolektivní smlouvu na tento rok. Právě ta loňská zkracovala pracovní týden na 36 hodin.

Zaměstnancům, kteří nepracují v nepřetržitém provozu, se prodloužení kratší pracovní doby nebude týkat, protože stále pracují 40 hodin týdně. Déle nyní budou v zaměstnání právě strojvůdci, vlakvedoucí, výpravčí a vlakové čety.

... a bez výhod

Zaměstnanci také přijdou o část výhod, na nichž dosud měsíčně ušetřili spoustu peněz. Například se jim zkrátí dovolená, nedostanou příplatky ke mzdě. Přijdou také o dotované obědy a zvýhodněné ozdravné pobyty. To vše jim zaručovala minulá kolektivní smlouva.

Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška bude každý zaměstnanec drah měsíčně přicházet asi o 4000 až 8000 korun.

Kolektivní smlouvy přitom dosud není uzavřená ne kvůli výhodám, které by se vedení firmy nelíbily, ale kvůli požadavkům strojvůdců, aby dostávali ke mzdě zvláštní příplatek ve výši 21 procent mzdy.

EU schválila sociální program

Letos má České dráhy ze 70 tisíc lidí opustit asi šest tisíc. Zaměstnanci, kteří podle propouštěcího kalendáře opustí řady podniku, se mohou těšit na odstupné v celkové výši 1,86 miliardy korun. Evropská komise schválila ve středu vládní sociální program.

"Komise shledala, že tato sociální opatření nemají charakter státní podpory, protože se vztahují na zaměstnance, kteří ztratili zaměstnání, a ne na akciovou společnost České dráhy nebo na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty," uvedla EK ve zprávě.

České dráhy rozhodnutí EK uvítaly. "Umožní totiž především starším lidem těsně před důchodem, kteří se hůře uplatňují na trhu práce, odchod za přijatelných sociálních podmínek," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.  Ti, co mají krátce před důchodem mohou dostat až sto tisíc korun.