Letadlo se veřejnosti přestaví na letišti ve francouzském městě Toulouse v úterý. Tento den ale nezvletí, to až poté, co projde statickými zkouškami. Podle zástupce firmy Airbus ale vzlétne do dubna.

Letadlo může v případě, že si dopravce objedná verzi pro charterové lety, tedy když letoun nebude rozdělený na třídy, přepravit najednou až 820 cestujících. Dosavadní největší dopravní letadlo Boeing 747 unese 416 cestujících a létá od 60. let.

Dopravci, kteří si budou chtít nový Airbus pořídit, si musí připravit 260 až 300 miliónů dolarů (kolem sedmi miliard korun). Jako první si jej objednaly singapurské aerolinky, první letadlo dostanou v roce 2006.

Kromě toho mají o letouny zájem i Air France, Lufthansa nebo Emirates či Korean Air. Nákladní verzi, která je schopná přepravit až 150 tun nákladu, si už objednala i kurýrní služba FedEx.

Kliknutím na obrázek získáte podrobnější informace

Právě díky Korean Air by se letadlo mohlo objevit i na ruzyňském letišti v Praze, kam linka dosud létá strojem Boeing 747.

Podle mluvčí České správy letišť Anny Kovaříkové může Ruzyně A380 bez problémů přijmout. Dráha je pro tak velké letadlo dostačující, o čemž svědčí i fakt, že v Ruzyni zhruba jednou do roka přistává i vůbec největší letoun světa, vojenský Antonov 225 - Mrija.

Ten má o osm metrů větší rozpětí křídel, je o 11 m delší a má maximální vzletovou hmotnost 600 tun, tedy o 40 tun vyšší než A380.

Rozdíly letadel Boeing 747 a Airbus 308
kritérium Boeing 747 Airbus 380
počet cestujících 416 555
nosnost nákladu (tuny) 109 150
délka (metry) 70,6 73
max. vzletová hmotnost (tuny) 397 560
maximální dolet (km) 13 570 15 000
cena (v mld. Kč) cca 5,5 cca 7,0

A380 vyostřilo spory Airbusu a Boeingu 

Nový stroj ještě posílí pozici Airbusu na světovém trhu, společnost v posledních letech v prodejích předběhla konkurenční americký Boeing.

Oba podniky jsou navíc ve vzájemném sporu kvůli nedovoleným podporám ať už pro Airbus ze strany EU, tak pro Boeing ze strany USA.

Spor měl skončit před Světovou obchodní organizací, státy se ale dohodly, že se domluví samy a pokusí se podpory zastavit. EU vadí, že USA dávají Boeingu státní zakázky, USA zase vadí, že EU dává Airbusu peníze na podporu výroby, ačkoliv je firma dávno výdělečná. [celá zpráva]

Americká firma už dříve přiznala, že jí vadí především to, že EU podporuje výrobu A380, které zastrčí Boeing ještě více do pozadí.