Společnost Eko-kom začala loni s kampaní - Nebuďte líní: třiďte odpad -právě, aby číslo zvýšila. V roce 2006 by odpad měly třídit tři čtvrtiny lidí a v roce 2008 by každý měl hodit do speciálních kontejnerů 40 kilogramů odpadu.

"Kampaň měla nebývalý úspěch, podle průzkumu ji zná až 60 procent dotázaných. U akcí podobného rozsahu jsou výsledky většinou kolem 20 procent," řekla manažerka komunikace společnosti Eko-kom Hana Hradecká.

Podle průzkumu, který na kampaň navazoval, třídilo v roce 2004 odpad 66 procent lidí, v porovnání s rokem 2003 je to nárůst o čtyři procenta. "Je potřeba si uvědomit, že to číslo se teď bude zvyšovat jen velmi těžce," uvedla Hradecká.

Tzv. výtěžnost odpadu, tedy to, o kolik více odpadu lidé skutečně vytřídili, se zvýšila znatelněji. V roce 2003 připadalo na jednoho obyvatele 28,1 kilogramu, v roce 2004 34,1 kilogramu. Číslo je zatím jen odhad, protože ještě nejsou k dispozici výsledky za 4. čtvrtletí. "Lidem se kampaň líbila a naštěstí se podle toho i chovají," komentovala čísla Hradecká.

Nebuďte líní: třiďte správně

V roce 2005 začne druhá fáze kampaně, která by měla zlepšit kvalitu tříděného odpadu. Lidé nyní do speciálních kontejnerů házejí věci, které tam nepatří. Kampaň s obměněným názvem - Nebuďte líní: třiďte správně - by měla upozornit na nejčastější chyby. Například, že PET láhve se mají sešlapávat, do kontejnerů na sklo nepatří keramika a zrcadla, do kontejnerů na papír by lidé neměli dávat špinavý a mastný papír.

V televizi poběží spoty od pondělí, v průběhu roku je podpoří spoty v rádiích a zvláštní ztvárnění autobusových zastávek a tramvají. Od února bude spuštěna i internetová stránka www. jaktridit.cz

Co do kterého kontejneru patří (či ne)
do nádob na papír patří noviny, časopisy, katalogy, neznečištěné papírové sáčky, kartóny, krabice, kancelářský papír, knihy, sešity, čistý obalový papír, papírové ubrousky
do nádob na papír nepatří krabice od mléka a ostatních nápojů, uhlový papír (kopírák), voskovaný papír, papír znečištěný potravinami, obvazy, vložky, použité plenky, kombinované papírové obaly s plasty a kovovými fóliemi
do nádob na sklo patří skleněné láhve od nápojů, bílé i barevné sklo, velké skleněné střepy, skleněné nádoby, sklo by mělo být čisté, bez zátek víček a šroubovacích závěrů
do nádob na sklo nepatří keramika, porcelán, kamenina, žárovky, zářivky, zrcadla, sklo s drátěným výpletem, automobilová skla
do nádob na plasty patří PET láhve, plastové obaly, sáčky, fólie, plastové sáčky od mléka, kelímky od jogurtů a dalších mléčných výrobků (bez kovové fólie), plastové obaly od spotřebního zboží, polystyrén, výrobky z plastů
do nádoby na plasty nepatří vícevrstvé obaly kov-plast, plastové obaly znečištěné chemickými látkami, minerálními oleji

Peníze od výrobců

Stejně jako loni vyjde i letos kampaň na 30 miliónů korun. Společnost Eko-kom zřídil zákon o odpadech, v němž se ČR k limitům třídění zavázala. Ze zákona zajišťuje, že limity bude ČR plnit.

Peníze získává od asi 21 tisíce společností, které uvádějí na trh nejvíce obalů a jsou povinny se podílet na jejich likvidaci. Eko-kom je tak jakýmsi prostředníkem, který výrobcům obalů zajistí, že lidé budou obaly třídit.