Slevy většinou probíhají v několika vlnách. Ta první přichází v období mezi Vánocemi a Novým rokem, druhá hned po Novém roce. Třetí vlna začíná v průběhu ledna, kdy kromě hraček nebo textilu zlevňuje hlavně elektronika a například slevy oblečení se dál prohlubují.

"Další vlna slev nastane 12.1.2005, kdy začneme vyprodávat spotřební zboží (elektroniku a sportovní potřeby), slevy se také budou blížit až k 70 procentům," sdělila Novinkám mluvčí společnosti Ahold Kateřina Černá. Ahold v ČR provozuje obchody Hypernova a Albert.

O slevy je podle Černé velký zájem, lidé už vědí, že po Vánocích začnou a čekají na ně. Obchod nabízí například dámský zimní kabát zlevněný z 1299 korun na 699 korun nebo pánský svetr zlevněný z 699 korun na 299 korun. I ostatní obchody dávají zboží do výprodejů postupně a zvyšují slevy u toho, které se hůř prodává.

Ne všichni ale slevy stupňují. Například řetězec Datart, který prodává elektroniku, vyhlásil slevy v prosinci a v průběhu ledna už je zvyšovat nebude. "Slevy se týkají stovek výrobků a u vybraných modelů dosahují až 50 procent," uvedl řetězec.

Slevy v celé Evropě

Slevy většinou končí, až obchody vyprodají všechno přebytečné zboží na skladech, jak dlouho to ale má trvat, nikdo neurčuje. Většinou ale končí ve druhé polovině ledna. V evropských státech jsou většinou podmínky přísnější, včetně toho, jak dlouho mají výprodeje trvat.

V některých zemích je dokonce stanoveno, kdy přesně slevy začínají a obchody se tak nemohou předbíhat, který začne dříve a vezme těm ostatním zákazníky. Francie a Itálie mají uzákoněno, kdy přesně slevy začnou a jak dlouho potrvají. Například Francie začala s výprodeji ve středu 12. ledna, potrvají čtyři týdny. Ocitlo se v nich doslova všechno - nábytek, elektronika ale především oblečení. Slevy dosahují někde i 80 procent, většinou jsou ale kolem 60 procent.

Podobně jako v Británii, i ve Francii platí, že všechno zboží, které se za snížené ceny prodává, musí být v obchodě nejméně měsíc předtím za běžné ceny. Lidé tak mohou lépe porovnat, zda původní cena uváděná na slevové nálepce je skutečná. Nemůže se tedy stát, že obchod uvede, že zboží stálo dva ticíce korun a nyní stojí tisíc a nikdo to nedokáže ověřit, protože celý rok leželo ve skladu.

Značkové oblečení za polovinu

Velké slevy jsou například ve Velké Británii nebo Francii proslulé hlavně tím, že jdou výrazně dolů hlavně ceny značkového oblečení. Obchody s velmi drahým oblečením jdou s cenami dolů i o polovinu a jindy nedostupné šaty si mohou koupit i lidé, jejichž příjmy nejsou výrazně nad průměrem.

Například v ČR mají lidé slevy spojené hlavně s prodejem méně kvalitního zboží za minimální ceny.