Řetězce v porovnání s předchozími lety zvýšily růst tržeb o polovinu. Předběžné výsledky tržeb zveřejnila analytická firma Incoma Research.

"Od roku 2001 rostou tržby TOP 10 obchodních firem pomaleji než v předcházejících letech, ale zatím nelze mluvit o stagnaci. Hlavním motorem růstu je v posledních letech rozvoj menších hypermarketů a rychlá expanze diskontních řetězců," řekl Zdeněk Skála z Incoma Research. Očekává, že díky diskontním řetězcům bude obrat největších sítí růst i dál.

Obrat řetězců narostl v roce 2001 o 25 miliard korun, pak se růst zpomaloval, v roce 2002 na 13 miliard a v roce 2003 na 11 miliard.

Pořadí řetězců se příliš nezměnilo. Po Makru a Aholdu je na třetím místě řetězec Schwarz, který provozuje sítě prodejen Kaufland a Lidl. Loni měl největší meziroční nárůst obratu - o 7,5 miliardy korun na 34,5 miliardy korun. V první desítce se v porovnání s rokem 2003 vyměnily jen prodejny na posledních třech místech.

Pořadí obchodních řetězců podle tržeb v roce 2004 (v mld. Kč)
. skupina v ČR provozuje tržby 2003 tržby 2004
1. Makro Cash&Carry Makro 35,7 38,2
2. Ahold Hypernova, Albert 32,5 34,6
3. Schwarz ČR Kauflan, Lidl 27,0 34,5
4. Rewe Penny, Billa 22,3 23,3
5. Tesco Stores Tesco 19,0 21,0
6. Globus ČR Globus 18,2 19,0
7. Tengelmann Plus, OBI 17,7 18,9
8. Carrefour ČR Carrefour 10,0 11,0
9. Spar ČR Interspar 9,0 11,0
10. Delvita Delvita 10,0 10,0
pozn: čísla jsou odhadem společnosti Incoma Research

Společnost PricewaterhouseCoopers v průběhu roku 2004 konstatovala, že český maloobchod potravin je už nasycen a řetězce se nyní budou muset zaměřit spíše na kvalitu svých služeb, aby si mohly konkurovat mezi sebou. Naopak řetězce specializované na spotřební zboží mohou v budoucnu očekávat výrazný růst tržeb.