Z patnácti kontrolovaných obchodníků jich podle ČOI zákon o ochraně spotřebitele porušilo devět. Inspekce kontrolovala například řetězce Hypernova, Kaufland, Baumax, Interspar nebo Tesco.

"Například v Hypernově v Plzni bylo v letáku uvedeno, že sněhové řetězy jsou zlevněné o 43 procent z původní ceny 349 korun na 299 korun, což neodpovídá skutečnosti. Správně tedy měly stát buď 199 korun nebo mělo být uvedeno, že jsou zlevněné jen o 15 procent. V Hypernově v Chebu si zase účtovali 500 korun za džíny, které měly podle letáku stát 199,90 korun," uvedl ředitele plzeňské ČOI Václav Havlík. V Baumaxu zase zjistili, že zboží uvedené v letácích nebylo vůbec na skladě.

"Šlo o tiskovou chybu, kterou jsme nemohli napravit v letáku. Nicméně jsme za správnou cenu 199 korun řetězy prodávali, a to i přesto, že v letáku stojí, že za tiskové chyby neručíme," řekla mluvčí společnosti Ahold Kateřina Černá. Právě Ahold Hypernovu provozuje.

Co se týče džínů za 199 korun, prodejny Hypernova je podle Černé nenabízely. "Domníváme se, že se v tomto případě jedná o přehlédnutí kontrolního orgánu," řekla mluvčí.

V Plzni, podobně jako minulý týden v Ostravě, kontroloři zjistili také to, že obchody u pokladen účtují jinou cenu, než je na cenovkách. U tří položek naúčtovala pokladna místo 150 korun 195 korun. Společnosti Carrefour, kde se to stalo, hrozí až miliónová pokuta. Carrefour obvinění odmítá. Srovnatelné problémy měl řetězec i v Olomouci a Hradci Králové.

Kontroly v celé ČR

Inspektoři zahájili kontrolní akce minulý týden. Odstartoval je kontroverzní výprodej v řetězci Carrefour, který sliboval slevy až 95 procent. Když ale lidé pro zboží přišli, našli jen prázdné pulty. K dispozici bylo jen několik málo kusů v každé prodejně, které lidé hned rozebrali. [celá zpráva]

Inspekce v rámci kontrol zjistila podobná pochybení v celé republice. Například v Carrefour v Olomouci neměl zboží, na které avizoval slevy vůbec na skladě. Společnost odmítá, že by nějak pochybila, mít zlevněného zboží dostatek ji nenařizuje žádný zákon. Navíc prý dostatečně avizovala, že zboží je jen několik kusů.

Přísnější zákon

Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban na chaos při výprodejích reagoval oznámením, že připraví nový zákon, který by stanovil, kolik zboží musí obchodníci při výprodejích mít. Podobné normy jsou například v Německu nebo ve Francii. Obchody tu musí mít zboží na pultech alespoň dva dny. Omezení mají sloužit k tomu, aby slevy byly opravdu za účelem vyprázdnění skladů, a týkaly se tedy zboží, kterého má obchod nadbytek, a ne k přilákání zákazníků.

Řetězce se podobným omezením brání. Tvrdí, že lákání na slevy není podvod, protože lidé jsou dostatečně informováni, jen si nepřipouštějí, že právě na ně se zboží nedostane.